PMS-dag & Hur jag överlever

PMS

Jag får inte PMS innan mens, jag har mer UMS … om det nu finns något som heter så.

Jag är mår som vanligt veckan innan mens, kanske lite kortare stubin på kvällen innan den kommer, men inte mer än så. (För mig kommer mensen för övrigt alltid på natten, jag vet inte varför.) Men de första två dagarna är verkligen inte roliga.

Jag känner mig hängig, trött, nedslagen och tycker att allt går dåligt. Det spelar ingen roll hur bra livet är just då, det känns ändå helt fel. Sen under dag 3 lättar det och blir bättre och bättre därifrån till jag är tillbaka till mitt vanliga glada jag dag 5 ungefär.

Jag trodde länge att PMS bara hände innan mens och att det släppte så fort den satte igång. Men speciellt nu efter barn märker jag verkligen vilken skillnad det blir. Det är som dag och natt på humöret, självkänslan, och orken. Jag tappar suget på allt och får lätt ångest.

Det som är skönt är att jag vet att jag känner på det här sättet och varför. Även om min mens inte är helt regelbunden än sedan jag fick Ace, så försöker jag att planera så gott jag kan runt det.

För mig funkar det bäst att släppa på alla måsten, men samtidigt hålla mig sysselsatt. Prestigelösa sysslor som att städa och organisera funkar extra bra. Gå ut i parken och få frisk luft, beställa mat online och göra alla lite tråkigare hushållssysslor. Om jag bara skulle försöka ta det lugnt får jag ångest, så jag måste fortfarande vara produktiv. Men det är inte en bra tid att ta större beslut, jobba tillsammans med andra människor eller att ens gå och träna.

I dag har jag tillexempel dragit ut stackars Ace till lekplatsen i spöregnet (han var välklädd och fick hoppa i lerpölar). Efter det har vi tillsammans gått igenom hela min enorma sminklåda och kastat ut säkert 2/3 av allt som låg där i. Nu när Cathy kom för att leka med Ace tog jag en lång dusch och passade på att tvätta alla mina sminkborstar samtidigt.

Jag har även ätit en extra bit choklad, druckit NKs wellness te som jag köpte med mig igår, plockat fram de sista av mina svenska chips som jag hade sparat till en dag som denna och lyssnat på klassisk musik som jag tycker om. Det får mig direkt att känna mig bättre.

Mina bästa tips för att palla med en riktig PMS/UMS dag är:

– Skjut så många måsten som du bara kan framåt en dag eller två. Ge dig själv en lucka att andas utan press. Du kommer att få allt det andra gjort. Det handlar bara om att om flytta om i schemat.

– Håll dig sysselsatt med prestigelösa sysslor, så som att fixa i hemmet, pappersarbete, eller annan organisering.

– Ät vad du vill, men fokusera på saker som får dig att må bra. Håll i åtanke att mycket salt, socker och alkohol får dig att må både pskist och fysiskt sämre nästa dag. Jag snaskar lite mer än vanligt, men med motta.

– Försök lyssna på glad musik, läs en bra bok, se en rolig film eller lyssna på en peppande podcast. Det värsta är när det blir för tyst och tankarna börjar snurra.

– Om du orkar, gå ut en liten sväng eller ta ett yogapass. Jag känner mig själv väldigt hängig första dagarna, så jag skjuter på träningen till jag känner mig redo. 

– Själv föredrar jag att vara ensam, men om du får energi från andra, ring en kompis. Gärna en riktigt glad och peppig en som kan hjälpa dig att tänka på annat.

– Tänk efter varför du mår som du gör- Och om svaret är mensen så vet du att det kommer att gå över. Var snäll mot dig själv och tillåt dig att känna dig nere. Om det känns bättre att gråta en skvätt, gör det.

– Jag märker av järnbrist just under mensen och tar alltid tillskott så. Jag försöker även tänka på att äta järnrika saker som leverpastej, jordgubbar, broccoli, spenat och bönor.

Vad är dina bästa tips för PMS/UMS (påhittat uttryck…)?

Hur gör ni förresten på natten? Sover ni med binda, menskopp, menstrosa eller tampong?

Write a comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

14 kommentarer

  1. Ugh! Det här inlägget träffade verkligen rätt. Jag är precis likadan och är där just nu, så jobbigt! 😞 Ska verkligen försöka planera lite bättre och testa dina tips till nästa månad. Jag får dessutom migrän som ett brev på posten med mensen också så det är verkligen inte roligt.

    Har tyvärr inga tips då jag typ kom på nu när jag läste ditt inlägg att det måste vara UMS (bra ord!) 😄

    Men alltså, menskopp är verkligen det bästa som hänt mig i mens väg 😂 Känner mig bitter och lurad av att ingen tipsat om den tidigare i mitt liv. Tonårs mensen hade varit tusen gånger lättare med en kopp. Jag brukar även ploppa in den liiite tidigare än mensen kommer (jag vet nästan på prick vilken dag den kommer så det är rätt lätt) då behöver jag inte gå omkring och vara orolig och springa på toa var 10e minut för att kolla läget.

  2. Oj då såg din gamla IG-bild idag – visste inte att du opererat större bröst i tiderna (efter den bilden alltså)?

  3. Ojdå såg din gamla IG-bild som du la ut idag, visste inte att du hade opererat brösten större (alltså efter den bilden)? Är det nåt du nämnt innan?

    1. Hah, det kan bli så när man slutar väga 43-44 kg och började väga 47-48 istället.

    2. Att kommentera någon annans kropp är så 2018 tycker jag.

  4. Verkligen en påminnelse jag behövde idag! Förr brukade det vara dagen innan mensens start som jag var jättearg på hela världen. Det brukade vara tydlig signal att den var på väg, hehe. Nu har det mer övergått i nedstämdhet när den väl har börjat och det håller i sig flera dagar men har nog inte insett det förrän jag läste ditt inlägg. Har varit borta på jobb hela veckan vid det kontor jag tillhör, jobbar på distans annars, och har haft lite av en identitetskris där. ”vill jag det här, trivs jag verkligen, jag känner mig inte hemma här, tycker jag om mina arbetsuppgifter” etc. Inser att jag ska sitta stilla i båten ett tag och förstå att det bara är en tillfällig känsla pga mensen, jag vet ju att jag egentligen trivs och känner mig delaktig, bara inte denna vecka och det ligger hos mig och ingen annan. Tack! 💕

    Har för övrigt inte vågat mig på att prova menskopp utan kör tampong. En kompis testade och pratade om en ”sugkoppseffekt” vilket avskräckte mig.

    1. Håller med Malin P. Menskopp är ta mig tusan det bästa! @Ann-Marie: Det är ett ganska vanligt orosmoment. Men en menskopp kan inte bara ”fastna” inne i slidan liksom – det är fysiskt omöjligt. Ett tips är att greppa tag om själva botten på koppen istället för skaftet, trycka in menskoppen med fingret lite lätt så att vakuumet släpper. Sen är det bara att ta ut den som vanligt. Lite missvisande faktiskt med knopp/ögla/skaft. Man tror ju lätt att det är bara att dra i knopp/ögla/skaft och så får man ut den. Det finns menskoppar utan knopp/ögla/skaft. Ett tips är att kolla in vår databas på https://www.minmenskopp.se/databas – där ser du vilka alternativ det finns och hur de skiljer sig i storlek, form och design.

  5. Usch, lider med dig, det är fasen inte lätt att vara kvinna! Menskopp, världens bästa uppfinning!!

  6. Alltså nu är jag säkert riktigt trög men vadå UMS? Haha 🙈

    1. Haha, nää det är mitt påhittade ord. Alltså ”under menstruellt syndrom” istället för ”pre-mensturellt syndrom”. <3

      1. Haha men förstås! 🙂

  7. Hur funkar det med Cathy? Kommer hon och leker med Ace medan du jobbar? Hur gammal var han när hon började? Skulle vara intressant att veta då jag också bor utomlands och har en 8 månaders bebis. Han kommer inte kunna börja på förskola förrän han är 2 år så vi kollar runt på olika alternativ. 🙂

    1. Hej Anna, precis hon kommer hit till oss och leker med Ace i 2 timmar åt gången. De har jättekul tillsammans. Hon började ganska tidigt, jag tror att Ace var 4 månader första gången. Hon har nästan blivit som en del av hans familj nu, vilket är himla fint cå våra familjer bort så långt borta. Lycka till, jag rekommenderar absolut en Cathy!

  8. Jag har lider med PMS under en lang period och det som hjalpte mig var yoga och meditation. I den langa vagen men samtidigt sa kan jag bli as arg och hemsk. Men inte sa mycket langre. Tack Gud!