Mina nyårslöften 2019

mina nyårslöften 2019

Nyårslöften är ofta lite halvdanna försök till att förändra något som vi kanske egentligen kanske inte bryr oss så himla mycket om. Eller redan vet att vi antagligen inte kommer att kunna hålla.

Ofta handlar det om att gå oftare till gymmet, sluta med en dålig vana eller att bli mer framgångsrik. Toppen, om det är det man vill. Men problemet är att en mål utan en plan är mer av en dröm.

Vi tar gärna i från tårna och sätter upp alldeles för höga mål direkt. Chansen att gå från 0 gymbesök till 5 i veckan är ganska liten. Samma sak att totalsluta med något. Det är liksom sällan hållbart i längden.

Istället är det mycket bättre att välja ett områden där man vill se förbättring, sätta upp delmål och göra en ordentlig plan. Börja långsamt och jobba oss succesivt framåt.

Vi överskattar oftast vad vi kan göra under en kortare tid, men underskattar vad vi kan ådstakomma på ett år. Ett nyårslöfte ska hålla hela året, så lägg upp planen så att du faktiskt når målet i slutet av året istället för i början.

2019 har jag 3 stora mål med året;

1. Ta bättre hand om både min fysiska och mentala hälsa. 
2. Jag vill göra mer för andra och engagera mig i miljön.
3. Komma på vad mina stora passioner i livet är och göra mer av det.

Ta bättre hand om både min fysiska och mentala hälsa;

När kroppen säger ifrån då måste man lyssna. Jag tror att jag har varit millimetrar från att gå in i väggen under 2018. Men har genom att inse att jag låg illa till, lyckats lugna ner livssnurran en smula och omprioriterat.

Jag har alltid varit väldigt bra på att ta hand om min kropp både fysiskt och psykiskt, men sedan jag fick Ace så har det varit så otroligt mycket svårare att hitta tiden för allt. Så nu gäller det att prioritera. Om jag inte mår bra så kan jag inte vara en bra mamma, fru, arbetare eller vän. Så jag måste sätta min hälsa högt upp på listan. Därför ska ett par förändringar ske;

1. Jag ska ta ännu en timma av min ”jobbtid” i veckan och gå på yoga. Nu går jag varje onsdag, men jag behöver mer och kommer att börja gå även på måndagar. Det kommer att göra mig lyckligare, mer kreativ och framförallt mer avslappnad och glad. Det kanske låter som att jag kommer att bli mindre produktiv, men jag tror faktiskt att det blir precis tvärtom.

2. Jag vill läsa mer. Planen är 2 böcker i Januari och sedan fortsätta med 2-3 böcker i månaden hela året. Det ger mig en välbehövlig paus i vardagen och jag blir både inspirerad och motiverad genom att läsa. Jag tänkte ta tiden då Ace sover middag till att läsa, samm sak med halvtimman innan jag går och lägger mig.

3. Jag var så mycket bättre på att ta kosttillskott och äta superfoods förr. Planen är att återuppta det intresset och även lägga till att äta mer plantbaserad mat. Både för min egen skull och för miljön.

4. Jag ska lyssna på min kropp. Bara den tiden under julen nu när jag drog ner på bloggandet har gjort under för mitt sinne och mage. Jag har knappt behövt ta mina tabletter under den senaste veckan, det har varit så mycket mindre press. Min plan är att varje vecka känna in hur mina stressnivåer ligger och lägga upp mitt jobb och mina planer efter det. Varken mer eller mindre.

Jag vill göra mer för andra och miljön

Jag har redan börjat med #MINDFLUENCING som är ett initiativ att försöka göra social media plattformar som Instagram till en hälsosammare och roligare plats att vara på. Jag vill bli bättre på miljötänk, återvinning och re-purpose. I övrigt är jag intresserad av en mer hållbar inställning till kläder och att motverka slit-och-släng-kulturen som råder.

1. #MINDFLUENCING kampanjen pågår under 28 dagar nu i Januari och jag postar ett inlägg och ett par storys inom ett nytt ämne varje dag. Missa inte att följa det! Hittills har det blivit otroligt väl bemött och det är superkul att se hur även andra engagerar sig i frågan.

2. Vi har lite halvbra återvinningsregler i London. Just nu finns det två typer av sopor enbart, men jag har hört att det kanske kommer en matåtervinning snart. Jag ska alltid ha med egna tygpåsar om jag går och handlar och undvika att köpa saker med mycket plastförpackning. Jag vill även handla frukt och grönt inom säsong och så närodlat som möjligt. Jag är redan väldigt duktig på att handla ekologiskt och fair trade.

3. När det kommer till kläder så vill jag bli ännu bättre på att handla pre-loved. Kvalité över kvantitet. Sälja vidare eller skänka bort det jag inte använder längre och bara köpa det jag verkligen vill ha och behöver. Kanske ska jag ge mig själv en liten utmaning…?

4. Jag vill hitta ”min” välgörenhetsorganisation i år. Det finns så många och jag skänker redan pengar varje månad till ett par. Men jag vill gärna hitta något som ligger mig extra vart om hjärtat att verkligen engagera mig i.

Komma på vad mina stora passioner i livet är och göra mer av det.

Vad tycker jag om att göra och vad är jag bra på? Jag är faktiskt inte helt säker om jag ska vara ärlig. Så jag ska ge mig själv det här året att hitta min Ikigai – min passion i livet.

1. Jag måste ge mig själv tid att tänka och känna efter. Så då och då ska jag ta en liten timeout och bara fördjupa mig i mitt eget huvud en stund. Jag tänkte att jag kan lägga mig i värmen på yogan en stund innan klassen börjar, några minuter när jag precis vaknar och kanske även när jag promenerar Ace till och från förskolan.

2. Jag vill vidga mina vyer och läsa mer biografier. Det finns så många passionerade människor där ute, vad är det som driver dem och hur hittade de sitt kall?

3. Testa nya saker. Just nu har jag ingen annan hobby and yogan. Det vore kul att hitta något kul att fördjupa mig i som varken handlar om karriär eller barn. Jag vet inte riktigt vart jag ska börja med den här punkten, jag får flura lite mer på själva planen.

Vad tycker ni, låter det som vettiga mål 2019? Har ni tänkt på era mål eller nyårslöften?

Foto – Ida Zander

Write a comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

5 kommentarer

  1. Tycker det låter som vettiga mål. Jag har satt upp mål för året där starkare mentalt och fysiskt också är ett av målen. Jag har gjort ett mål per tårtbit i livscirkeln 🙂 och försökt ha de mätbara, inte bara ”jobba mindre” under karriär, utan ”inte jobba över 170 h i månaden” osv 😊
    Ska bli spännande att följa dig detta år, vill också ge mer. Funderat på att se om det finns någon organisation jag kan jobba volontärt inom här i uk, men tror tiden kommer bli svår att få till så skänka pengar är nog ett rimligare mål.

  2. Sounds sensible 🙂 My goal is also to look after myself and listen to my body. I love the mindfluencing – well done! Here in Richmond we already do food recycling so hopefully you will have access to it soon also! 🙂 x

  3. Høres bra ut! Når det gjelder punkt nr.2, så vil jeg anbefale instagramkontoen «spisoppmaten», og EmmaSundh. Når det gjelder Mindfluencing så er det supert, og jeg ser behovet for det. Selv følger jeg fem blogger og få på instagram, og alt sånt som ikke jeg kan relatere til hopper jeg over/tenker ikke over/leser ikke. Men tror spesielt det er nyttig for de som er yngre. Før fulgte jeg mange flere, men kuttet ut de som ikke gir meg noe. Så nå er det få igjen. Du er bra Tess! Håper du får et supert år og at magen din blir bra!😊

  4. Fina och sunda mål du har satt upp!
    Jag har två mål för 2019:
    – Hålla mig aktiv genom hela graviditeten med yoga, promenader och styrketräning.
    – Tillsammans med min man rensa och organisera vårt hem innan bebisen kommer i juni.

    Tack för en jättefin blogg!

  5. Jag tycker det viktigaste med nyårslöften är att göra de så konkreta som möjligt, och att göra de realistiska! Jag tror det kommer gå galant för dig, du är ju van vid självförbättrande och att se inåt känns det som.

    Jag har flera mål och löften i år, vilket jag annars aldrig har haft! Anledningen är att jag tog examen i somras, och börjar nu en doktorandtjänst här i januari. Därför känns det som första gången som en verklig nystart med det nya året. Dessutom så är doktorandtjänsten utomlands, så jag flyttar också!

    Mina mål är att lära mig holländska (Vi flyttar till Amsterdam), samt upprätthålla de språk jag redan kan. Det gör jag genom att konsumera mer film, musik och böcker på de språken.

    Jag satsar också på att springa 50 gånger i år, dvs i snitt en gång i veckan (känns realistiskt, och vill inte sätta som mål att springa -varje- vecka då jag vet att jag kanske inte har lust på tex semester eller julledigheten). Jag vill också springa 8 km innan juni, och 12 km innan jul. Utöver det vill jag göra 3×30 dagar yoga (tex yoga with adrienne).

    Jag ska också läsa 12 böcker i år, samt måla och teckna mer.

    Det känns viktigt för mig att ha många kreativa mål, och träningsmål, just för att jag vet att de senaste fem åren av heltidsstudier och jobb har tagit fokus från mina intressen och hobbyer. Det vill jag inte ska hända nu igen, då jag ska doktorera i fyra år. Det är liksom inte hållbart att ”tappa bort” mig själv och mina intressen i totalt 9 år bara på grund av karriären.

    Gott nytt år!