Hur man lyckas med meditation – Zona in eller zona ut?

hur man lyckas med meditation

Jag har yogat länge, i 12 år nu. Och jag har försökt lyckas med meditation lika länge.

Först gick jag på Ashtanga två gånger i veckan med min lärare Shawn. Sedan gick jag vidare till hot yoga på Yogahaven när vi flyttade till Clapham. Gravidyoga medan jag väntade Ace och nu är jag tillbaka till min hot yoga igen.

Jag gör ”hot flow” vilket är som Ashtanga fast varm. Så vi är konstant i rörelse och svettas så otroligt mycket. Jättejobbigt med värmen tycker vissa, jättehärligt tycker jag som är ganska frusen av mig. Det är lite som att få yoga i ett varmt land, om man blundar… Jag går oftast två gånger i veckan, men jag ska försöka klämma in en tredje nästa år.

Den allra sista posen i nästan alla yogaklasser är ”Savasana” eller ”corpse pose. En av de absolut vikigaste poserna inom yoga. Den som handlar om total avslappning för både kropp och hjärna.

Kroppen är så redo att få slappna av efter ett tufft pass och oftast så är även tanken lugn i det läget. Det bästa är att ta chansen att meditera en liten stund. Om man har tid att ligga kvar på mattan efter att läraren har tackat för sig, så är det otroligt skönt att stjäla åt sig ett par extra minuter.

Dock har jag alltid haft svårt med fokuset och har aldrig riktigt lyckas med meditation. Det funkar så fort jag lyssnar på en röst, då har jag något att följa. Men när jag ska meditera själv så smyger sig alla tankar i hela världen fram och stör. Förr använde jag sinnesbilden att varje tanke var ett tåg som åkte förbi stationen jag står på. Jag ser att den kommer, jag ser att den är här och jag ser att den försvinner. Det funkade ganska bra.

Men det var först när någon sa till mig att meditaion handlar om att zona in, inte zona ut som det klickade. Det handlar inte om att totalt avslappna och tömma huvudet. För det går inte, vi har för många tankar. Det handlar istället att hitta någonting att totalt zona in på. Det vill säga djup fokus och koncentration. Så pass så att det inte finns plats för andra tankar.

Jag väljer gärna att vända fokuset inåt in i kroppen. Antingen andetagen, en kroppsdel i taget eller bara ett sinne. Sedan jag verkligen fick till tekniken så har meditation blivit så mycket bättre för mig. Jag kan hålla mig till en enda tanke och känner verkligen hur avslappningen kommer på en helt annan nivå. 

Tänk att det tog så många år för att poletten att trilla ner. En enda mening från en ny yogalärare som gav ett riktigt AHA-moment. Coolt ändå.

Lyckas du med meditation? Annars kan det vara värt att testa att zona in istället för att zona ut.

Write a comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

4 kommentarer

  1. Jag mediterar inte men vill.
    Jag har haft behovet av ett eget rum hemma för att starta, där det är tyst, städat, mysigt och bara mitt. Nu har vi äntligen fått till det. Så jag hoppas komma igång däe, för att sedan kunna sitta var som helst.

    Jag har iaf provat nån gång, och den bästa var med en psykolog. Vi började med att lyssna till alla ljud, därefter välja ett av dem, och tillslut arbeta oss inåt. Hon hade även meditationspall som är såå skön! Blir en perfekt avlastning och hållning.

    1. Men nu blev jag avis, jag vill också ha ett meditationsrum! Och en mediations-pall har jag aldrig ens hört om. Hur ser en sån ut?

  2. Take it in english.

    I have recently started to do yoga religiously for about 3 months, even jumped on a course to know all the basics. So good, but yes meditation is the hard part. It is really difficult, I’m trying but yeah.. I get you. it takes time to get there. And I’m so eager to get there because it has helped me massively.

    bra blogg btw hahaha 😀 har last den saaaa lange. xxx

    1. Tack snälla! Jag älskar yoga, det är min grundande punkt i livet. Jag känner mig alltid mycket mer klartänkt än när jag har fått till mina pass i veckan. Det är hela mind-body grejen som funkar för mig.