Mina 9 Hudregler // My 9 Skincare Rules

For the English version, please go to the bottom of the post. 

Jag har ganska tålig hud allmänt, jag tror att det är efter alla år som modell, med olika produkter och gud vet vad på mitt ansikte nästan varje dag så har den blivit ganska härdad. 

—-

Men det finns ett par saker som jag verkligen måste tänka på när det kommer till att hålla min hud fin.

1. Tvätta mina sminkborstar ofta – Det är så himla lätt att glömma att tvätta borstarna (eller som jag vara lite lat eftersom att det är så himla tråkigt) men det är mer än värt det för huden skull. Det samlas så himla mycket gammalt smink, bakterier och damm efter ett tag och borsten kan bli en riktig bakteriehärd.

Vi kan få akne, vaglar, ögoninfektioner och till och med läskiga hudinfektioner och utslag av otvättade borstar. Så det är absolut värt att sätta ett stående alarm i telefonen när det är dags. Det är olika från person till person hur ofta du behöver tvätta dem, det beror givetvis på hur ofta de används. Själv ser jag till att ha 3 olika ”kit” med samma borstar som jag varvar. På så sätt tvättar jag flera men mer sällan.

Jag använder en borsstvål från beautyblender och mellan tvättningarna sprayar jag dem med en borstrengörare lite då och då.Sen ska vi givetvis aldrig dela borstar med varandra, då blir det dubbel bakterieflora och en hel massa snusk. Det är totalförbjudet!

2. Dricka mycket vatten – Jag vet att alla tjatar om vatten och hud, men det är så himla viktigt att hålla kroppens vätskenivåer på topp, inte bara för huden skull. Men tänk att vatten plumpar upp hud, så om du dricker lagom mycket så får du färre rynkor, porerna mår bättre och du kommer att se friskare ut i allmänhet. (och givetvis må bättre med, win-win!)

Jag startar varje dag med ett stort glas vatten.

3. Äta bra fetter – De personerna som jag känner med finast hud är de som har mest koll på näring. Framförallt bra fetter gör under för vår hud, så jag ser till att äta nötter, avocado, kokos och olivolja samt mycket fet fisk för omega för att bibehålla mitt glow. Skönhet kommer verkligen inifrån.

4. Byta örngott och handduk varje vecka – Även om huden är ren och sminkfri, så betyder inte det att ditt örngott är det. Om du inte vill ha allt från kvalster, gamla hudceller, hud och hårvårdsprodukter och svett i ansiktet så är det värt att byta ditt örngott varje vecka. Samma sak gäller handduken, det kan bildas mycket bakterier när vätska och värme är involverat, så det är inte värt att ta några risker.

5. Ha en bra hudvårdsrutin – Det är viktigt att veta vad som funkar för just din hud och det ändras även med åldern. Själv vet jag att jag behöver mycket fukt, så jag satsar mest på oljor, återfuktande serum och tyngre cremer. För någon som är yngre kan det vara värt att välja någonting lite lättare. Det går att experimentera sig fram, så som jag har gjort. Men annars är det värt att gå till en dermatolog som kan hjälpa till att välja precis vad du behöver.

Cleansern är en av de viktigaste stegen i hudvårsrutinen, det är så himla viktigt att ta bort smuts och smink på ett effektivt men skonsamt sätt.

6. Sömn – Det är lätt att säga, jag vet. Speciellt när man har små barn hemma. Men huden återbildar sig på natten, så det är värt att prioritera sömnen om vi vill ha fin hud. Släng på en bra nattcreme och försöka få så många timmar som du kan. (tupplurer räknas!)

7. Hormoner – Det är svårt att göra något åt dessa, om man inte väljer mellan olika p-piller förstås. Men våra hormoner är det som påverkar vår hud mest. Jag får alltid några små knottror precis innan mensen och så har det varit hela mitt liv. Graviditeten gjorde min hud fantastiskt fin och när jag var som mest hormoniell efter födseln så var min hud en katastrof. Det är inte mycket man kan påverka, men det är bra att ha någorlunda koll på sin cykel hudmässigt, så att vi kan vara snälla mot oss själva.

8. Alkohol – Tyvärr så torkar alkohol ut kroppen. Så att en helkväll resulterar i torr hud med mörka cirklar och en finne eller två är kanske inte så konstigt. Släng in andra saker som ciggaretter, dålig sömn och sockriga drinkar så är det ett recept för katastrofhud. Givetvis betyder det inte att man aldrig kan ta ett glas vin eller två, det handlar om balans i slutändan.

9. Sol – Den största boven för huden är utan tvekan solen. Den torkar ut, bryter ner, ändrar och förstör huden. Vi får fläckar, rynkor och ojämn hudfärg. Den enkla lösningen är att alltid ha solskyddsfaktor på sig, oavsett om det är en del av dina hudvårdsprodukter, smink eller ett separat steg. Glöm inte solkräm om du vill ha fin hud!

Har ni några riktigt toppentips för huden?

For the English version, please click below. 

My skin is quite easygoing, I think after all my years modelling with all kinds of products and god knows what, my face is pretty tough.

—-

But there are a few things I have to keep in mind, to make sure my skin stays healthy. I try to;

1. Wash my makeup brushes regularly – It’s really easy to forget to wash our brushes 8or to be like me and just be a bit to lazy to bother since it’s pretty boring). But it is more than worth it for the sake of our skin. So many nasty germs, old products, and dust get stuck in those brushes and then go all over our faces.

We might end up with acne, styes and even scary skin infections and rashes by unwashed brushes. So I always make sure to put a recurring alarm on my phone to remind me. How often to do it depends on how much you use your brushes, so it’s hard for me to say. Since I’m a bit crap at doing it, I make sure to have three sets of brushes and I alternate them so I can wash all of them a bit less often.

I use a brush soap by beauty blender and in-between washes I spray them with a cleaner now and then.

…and of course we never ever share brushes with each other. Then we get double the germ party and that’s just nasty. So please don’t!

2. Drink lots of water – I know we all go on about it. But it works. If we don’t keep our skin hydrated then it will get wrinkly, saggy and grey. We need it for our whole body to feel good, and it plumps up skin and help clear out dirt and give us that glow. AND we feel great, so it’s a win-win. Get your H2O on girl!

I start every day with a massive glass of water. You should too.

3. Eat my good fats – The people I knw with the best skins all know their nutrition. Good fats do wonders for our skins, so I make sure to top up on my nuts, avo, coconut and olive oil and loads of fatty fish for the omegas. This is where I get my glow.

4. Change pillowcases and towels every week –  Even if your skin is clean and makeup-free, don’t count on your pillowcase to be. If you don’t want a cocktail of dust mites, old skin cells, sweat and skin- and hair products in your face every night – change your pillowcase regularly. The same goes for the towel, heat and moisture is a great combination if you want to bread germs, so don’t take the risk.

5. Have a good skincare routine – Most importantly, know whats good for YOUR skin and remember to change your routine with age. I know I need loads of moisture so I focus on re-hydrating serums, oils, and heavy creams. If you are a bit younger, you would probably go for something lighter. You can either experiment until you find the right products, like me or you can go and see a dermatologist and get some help.

The cleanser is, I would dare to say, the most important step of the skincare routine. It’s super important to remove makeup and dirt in an efficient but still gentle way.

6. Sleep– Ha, easy to say if you don’t have kids. I know exactly what it’s like not sleeping enough and that’s why I can say that I know the difference. Our skins re-generate when we sleep, so it’s worth trying to get as many hours of shut-eye as we can. Just add a great night creme and snooze. (There is no shame in the nap-game).

7. Hormones – We can’t do much about these. Unless you are choosing between different contraception pills of course. But our hormones really affect our skin. I get little bumps the week before my period and there is really nothing I can do about it. Pregnancy made my skin epic and when I had the biggest hormone drop after pregnancy my skin was terrible. All we can do about it is to keep an eye on our cycle and try to have an understanding and be kind to ourselves.

8. Alcohol – Unfortunately even wine and champagne will dehydrate our bodies. So a big night will make the skin dryer with darker circles and possibly a spot or two. If you add things like cigarettes, bad sleep, and sugary cocktails and you have a recipe for a bad skin day. Of course, we should still enjoy a drink or two if we fancy it, it’s all about balance.

9. Sun – The biggest baddie in the whole wide world for skin is by far the sun. It dries out, changes the color, breaks down and ruins the skin. There is, however, a really simple solution to this nightmare – wear SPF every day. It doesn’t matter if it’s in your skincare, makeup or a separate product, just get it on your skin before you head out. It’s the number one best trick to have a nice and glowing skin as possible.

Do you have any other great skin tips?

Write a comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

15 kommentarer

  1. Superbra tips!

  2. Älskade detta inlägg!

  3. Älskar också dina sådana här inlägg; mer sånt eftersom du är i branschen!
    Jag skulle säga;
    * Träning. Finns inget som ger så fin hy och glow som träning. Huden strålar efter det att den fått svettat ut alla toxiner, rensat huden och bli ‘ren’.
    * Tänk på att kyckling innehåller oftast en massa hormoner, antibiotika och pesticider som gör att huden reagerar och blir inflammerad.
    * Fisk innehåller en massa miljöfarliga ämnen idag och har inte mest omega3 . Finns omega3 i hampa, linfröolja, chlorella, nötter samt spirulina mycket, mycket mer.
    * Ta en varm handduk på hakan/runt nästan för en ‘lätt’ peeling effekt runt de områdena där det oftast är tilltäppt hud. Kommer åt bättre än en peeling.
    * En varm handduk istället för ansiktsvatten på bomullstussar ger också bättre effekt och kapslar in näringsämnena mycket bättre när porerna öppnas. Sparar också på miljön winwin!
    * Ta inga p-piller eller andra hormoner. Införskaffa natural cycles istället med naturliga alternativ som är bättre för din hy och miljön.
    * Rena ditt vatten. Jag kan verkligen inte dricka tapwater längre från kranen då det innehåller gifter, läkemedelsrester, hormoner, pesticider m.m. Man kan köpa reningssystem men också renande filter! Bästa!

    1. Karin har givetvis all rätt till sina egna uppfattningar och till att bestämma över sitt eget liv, inkl. hyrutiner. Men alla, inkl. Karin, har ett STORT ansvar över vilka påståenden och råd som vi sprider, som skulle kunna uppfattas som fakta. Jag är väl medveten om unga kvinnors utbredda och skarpa förmåga att källkritiskt granska det mesta som skrivs på nätet men jag vill ändå understryka att flera av Karins påstående är inte grundade på fakta, i varje fall inte om man bor i Sverige. Kanske är detta förhållanden som råder i London, det kan Tess bättre tolka, men i Sverige är det inte skadligt eller smutsigt att dricka kranvatten, nästa ingen kyckling uppfödd i Sverige får antibiotika förutom vid sjukdom, och all fisk är inte giftig. Särskilda råd gäller kvinnor och barn vad gäller fisk från Östersjön (kolla på fisken i matbutiken så ser ni att mkt lite fisk säljs därifrån). Och snälla rara, sluta avråd så konsekvent unga kvinnor från p-piller. En del upplever problem och då ska man givetvis byta till annat. Men preventivappen ställer mkt höga krav på att ungdomar ska använda termometer korrekt och vid exakta tidpunkter. Det är långt ifrån alla som har rutiner nog för att det ska passa. Jag tar för givet att kvinnor, och Karin, är kloka nog att tänka och läsa själva vad som passar en när det kommer till skydd. Googla lite själva vetja på läkemedelsverket, livsmedelsverket och sveriges vatten etc och se om ni drar samma slutsatser som Karin eller lär er ngt nytt! Enjoy, internetz ladies!

      1. Tråkigt när du tar en massa antaganden, man tar sig tid att skriva en massa för att ge råd. Du vet inte heller vart jag bor.

        Kranvattnet i Sverige innehåller visst en massa läkemedelsrester. Det är många som renar sitt vatten i Sverige. P-piller är ju välkänt att det ger biverkningar och många kvinnor får jättedålig hy för det.

        Om Tess inte tar bort din kommentar när jag skrivit långa råd kommer jag att maila Metro att ta bort mina råd. Mina inlägg var inte menade att skapa diskurser utan endast hjälpa de som vill ha bättre hy. Vad är meningen med att dricka vatten om det är förorenat?

        Om du fortsätter att kommentera mitt inlägg kommer jag anmäla dina inlägg. Det är uppenbart vart du kommer ifrån. Både Läkemedelsverket samt Livsmedelsverket har verkligen gett felaktiga råd och värnar inte alls om konsumenten; snarare om de företag som de styrs av. Jag är nyfiken vart du kommer ifrån, industrin? Eller är det där Tess tar emot sina pengar från det där kemikaliska företaget? Din kommentar ska bort från mitt inlägg då du snarare attackerar vad jag skrev och inte ens vet vad du talar om. Skäms!

      2. Annica

        Anmäla hennes inlägg till Metro för att hon ifrågasätter dig?? Nu skojar du väl ändå? Hur allvarligt tar du dig själv egentligen. Blir helt mörkrädd

      3. Karin, det finns många faktafel i din text:

        1. UV-strålar orsakar DNA-skador, när DNA:t repareras kan det bli fel, alltså en mutation, vilket kan leda till hudcancer. Ju mer UV-strålning, desto fler lagningar och fler tillfällen där det kan gå fel (Lagningar av olika orsaker sker varje dag i kroppens celler och mutationer är ovanliga).
        2. Köper man ex KRAV-märkt eller annan ekologisk mat är antibiotika inte tillåtet.
        3. Det finns stränga regler för dricksvatten i Sverige, men ja, det innehåller läkemedelsrester. Det är tyvärr oundvikligt, och ingenting som en vattenrenare råder bot på. Annars hade ju vattenreningsverken använt den tekniken, eller hur?
        4. Omega-3 är ett samlingsbegrepp, de två vktigaste omega-3-fettsyrorna är DHA och EPA. Särskilt DHA går knappt att få i tillräckliga mängder från växtriket, möjligtvis från alger, men då får man samtidigt i sig väldigt mycket jod vilket kan ge problem med struma.

      4. Vilka bra tips Karin! Kul att se att flera är pålästa 🙂

        Anna – det finns vattenrenare som man kan installera, liknande renare skulle vara alldeles för dyra för reningsverken att använda. Och det finns Algomega 3 som består av odlade alger utan jod.

        Emelie – du rekommenderar att man bör googla och läsa på livsmedelsverket hemsida, samma sida som rekommenderar margarin framför smör? Och en massa andra tokigheter? Det finns långt många fler förorenade hav än Östersjön som man bör undvika fisk ifrån. Googla lite till så finner du säkrare källor än livsmedelsverket 🙂

    2. Tack för många bra tips! Bor också i London precis som Tess, men har inte hennes tåliga hy – min hy har blivit så mycket sämre sedan jag flyttade hit (snart 7 år), trots livsstil utan gluten, dairy, mycket träning etc. (har rosacea i släkten). Tror att pollution är en stor bov, så ska testa ditt tips med handduk och varmt vatten för att rengöra ordentligt, och även börja filtrera vatten samt sluta äta fiskolja och gå över till veggo omega 3. Tack!

      1. Kul att höra!
        Ja mycket tål ju inte huden och du är säkert känslig för pollution!
        Det jag menar med handduken är att ta varmt vatten på den(helst en mjuk frotte handduk) och spraya lite ansiktsvatten på den så går det direkt in i huden. Detta gör de flesta hudspecialister på hudbehandlingar och förbereder även inför dina kommande produkter(serum b la).
        Tänk på ditt produktval.
        * Ett annat tips jag har är att ABSOLUT INTE använda giftiga solskydd från de vanliga märkena; med det menar jag Clinique och c/o. Solen är inte den farligaste egentligen, sålänge man använder rätt skydd, vad som ger mer skada är GIFTIGA SOLSKYDD. Jag använder nu ett från London baserade The Organic Pharmacy och det är verkligen det bästa utan gifter, kemikalier, tillsatser etc.. Naturligt skydd med både UVA/UVB. Jag använde Bioloque Recherches naturliga solskydd som kostar nästan 1500 kr per flaska men fick bara milier av det. Dyrt är inte alltid bäst(eller naturligt men det är gifterna vi vill undvika!) Det är numera bevisat att det snarare är solskydden som ger cancer då de är så giftiga, än själva solen i sig själv. Om någon är intresserad av forskning kring detta kan jag gärna skicka. Hudcancer är inget kul så minimera giftrisken på huden då huden är kroppens största organ.

        * Försök äta så rent som möjligt. All fisk innehåller numera miljögifter och kött antibiotika även ifall det är ekologiskt. Vegetariskt kost märks även på huden och tarmsystemet som reflekterar huden.
        * Som jag sade tidigare så använd så rena produkter som möjligt. The Organic Pharamacy är underbara och ett riktigt hudterapeut märke som även görs på labb. Om du vill ha billigare finns b la Maria Åkerberg.
        * Kolla upp dina näringsämnen hos en näringsterepeut. Många av dessa har mer utbildning i bagaget än vilken läkare som helst och utbildar sig ständigt. Du kan ha allergi eller tungmetaller – det syns klart på huden.

        Nu har jag ju inte sett dig så vet inte allt men rekommenderar dig alla dessa punkterna specifikt för dig. Huden kommer inifrån oftast; inte utifrån.

        Lycka till!

      2. Tack Karin,

        Jag uppskattar verkligen att du tog dig tid att komma med tips och råd! Jag har testat allt och lite till känns det som, ”skolmedicinska” preparat såsom receptbelagda krämer har tyvärr aldrig hjälpt, och antibiotika och roaccutan; det enda läkare och dermatologer både i Sverige och England rekommenderat, vill jag helst avstå ifrån. Ska kolla upp hudvårdsprodukterna du nämnde, har aldrig hört om dem. Tack för din tid!

      3. Alex, läs gärna mitt svar till Karin längre ner! Det är tyvärr en del felaktigheter i hennes text.

  4. Hej Tess,

    Alltid lika trevligt att titta in här!
    Jo, jag undrar om du har kvar din hemliga gravid-grupp på Facebook? Jah hittar inte inlägget när jag söker i bloggen..

  5. Caroline

    Gud vilket jättebra och intressant inlägg, mer sånt här! 🙂

  6. Jag har märkt något konstigt, min hy är alltid som bäst efter en riktigt lång och blöt utekväll!(??). Jag har fet hy med en del finnar men när jag vaknar efter en kväll med mycket drinkar är det som att alkoholen har förbättrat huden, och finnarna har minskat- kan det verkligen vara så?? Ska tilläggas att jag enbart dricker GTs, inte sockriga drinkar samt slaviskt tvättar bort sminket innan jag stupar i säng vid 05-snåret. Så märkligt! Obs uppmanar inte till att förbättra huden med alkohol! :p