The Wheel Of Life – How To Zone in On Your Goals For 2017.

Wheel of life by TessM.se

For the English version, please see the bottom of the post.

—-

Nytt år betyder nya löften och mål eller hur? Det är vi vid det här laget ganska vana vid att höra och göra. Men hur vet man egentligen vilka mål som är värda att satsa på?

—-

Det är så lätt att slänga ur sig floskler om att börja träna, äta bättre och dricka mindre, för att senare bryta de löftena redan i Januari. Mest för att det egentligen kanske inte finns så mycket tanke bakom dem, utan mer ”bara för att”.

Den 2a Januari satte vi oss hela gänget uppe i Scotland runt brasan och blev guidade av den fantastiska Niamh (fram till nyligen den högst anställda kvinnan på Morgan & Stanley, grundare av 30% club, föreläsare och allmänt exeptionell powerkvinna) och fyllde i våra ”Wheels of Life”.

Det är ett verktyg för att se exakt vad du är nöjd och mindre nöjd med i ditt liv just nu. Så att du kan fokusera på de områdena som faktiskt behöver förbättras. Det är så lätt att bara snöa in på till exempel jobb eller hälsa när vi sätter mål och på det här sättet får du en mycket bättre översikt.

—-

Så här gör du;

✒ Måla en stor cirkel på ett papper (jag körde kartong så att det håller bättre).
✒ Dela in cirkeln i 8 lika stora delar
✒ Märk varje del med ett område i ditt liv. Till exempel; Träning & Hälsa, ditt jobb, din partner och familj, personligt utveckling, en specifik hobby och så vidare. Dessa 8 områden ska vara personliga för dig och summera ditt liv så bra som möjligt.
✒Tänk dig sedan att mitten står för 0 och själva cirkeln står för 10, märk ut alla numrena därimellan på varje streck. (se min bild nedan).
✒Ta dig en ordentlig stund att tänka till och märk sedan ut som en tårtbit precis hur nöjd du är inom just det området, med 0 som minst och 10 som jättenöjd.
✒ Nu kan du se vilka områden av ditt liv som du skulle behöva fokusera mer på för att bli lyckligare och känna dig mer nöjd med livet.

Wheel of life by TessM.se

På det här sättet har du helt plötsligt en riktigt bra överblick på var du lägger din energi på i livet och var du kanske glömmer bort att investera tid och jobb. Kanske är vissa av dessa tårbitar viktigare för dig, eller så kan du möjligtvis föra över lite fokus från en tårtbit där du är ganska så nöjd, till en annan del som behöver den mer?

Du kan sluta här och bara ta den här övningen som en ”Aha”-upplevelse. Eller så kan du förvandla den till en action plan.

—-

Nästa steg för att skapa en action plan;

✒ Skriv ner i hjulet eller på sidan bredvid 3-4 mer specifika mål inom ämnet som du skulle vilja nå.
✒ Varför vill du nå dessa mål? Vad blir fördelen om du når dem? Vad blir nackdelen om du inte når dem? Skriv ner på baksidan av pappret!
✒ Vem behöver du vara för att nå dessa mål? Hur behöver du tänka och agera?
✒ När ska du nå dessa mål? Sätt upp en tidsram som varken är över eller underambitiös. Kom ihåg att vi ofta överskattar vad vi kan göra på en månad och underskattar vad vi kan åstakomma på ett år.
✒ Vilka rädslor, hinder och tillkortakommanden måste du överkomma för att nå dessa mål? Hur ska du göra det?
✒ Vad kan du göra redan i morgon för att starta din resa mot att förverkliga målet? Gör det!

—-

Det här kommer att ta en liten stund att skriva eftersom att du har 3-4 mål per ämne och 8 ämnen att gå igenom. Men jag skulle rekommendera att börja med de tårtbitarna där du är som minst nöjd. De andra går jag ändå ganska bra för tillfället och kanske inte behöver lika mycket tankekraft.

För min del så kommer jag att behöva jobba på min hälsa & välbefinnande, giftermål och hemliv och även på den finansiella aspekten eftersom att jag känner att vi står och trampar på samma ställe för tillfället.

De områdena som känns väldigt bra just nu är modellandet, vänner och socialt samt resor och äventyr.

Med den här informationen kan jag nu skriva ner ett gäng specifika nyårslöften som jag redan har en action plan till. Lite bättre än att bara försöka ”komma på något” eller hur?

—-

Om du gillar det här inlägget, kolla även in dessa;

How To Practice Mindfulness When Working From Home
The Art of Believing In Yourself
Do You Bullet Journal?

…och missa inte heller att följa bloggen på Bloglovin’.

—-

For the English version, please click below.

Wheel of life by TessM.se

—-

It’s January and that time of year again. Time to make those dreaded resolutions for 2017. Is your mind feeling a bit blank, maybe you are struggling to zone in on exactly what you should be focusing your efforts on?

—-

It’s soo easy to just throw out some old kliché about going to the gym more, eating better and drink less alcohol. Resolutions you probably will break within the first month. Not because they are not valid, but you didn’t actually put too much thought behind them and they were kind of throwaway…

On the evening of the 2nd of January, a bunch of us sat in front of the fire in our lovely house in Scotland and led by Niamh (power woman extraordinaire, the former highest ranking woman at Morgan & Stanley, founder of 30% club etc) and filled in our ”Wheels of life”.

Wheels of Life is a great tool for us who want to have a better view of what areas in our lives that need work. We can zone in on problems we barely knew existed and make life a bit more balanced. It’s too easy to focus only on areas like work or sports when we plan our goals. And this way you get more of an actual overview.

This is how to make your own Wheel of Life;

✒ Take a piece of paper (or cardboard like I did) and start by drawing a big circle in the middle.
✒ Draw lines to make 8 sections of the same size. A bit like splitting a cake with your 7 friends (in a polite way!)
✒ Take a moment to think about the 8 main areas of your life. These will be different for everyone. But general subjects tend to be work, partner and home, financial, a sport, health etc. It’s important you make these really personal to you.
✒ Imagine that the middle of the circle is 0 and the line of the circle is 10. Mark out the numbers in-between on each of the lines (check out the image below if it seems to not make sense).
✒ Take some time to think about on a scale of 0 – 10 how happy and fulfilled you are in this particular area of your life. Draw a line to make a section in each piece of life-cake.
✒ Now you have an excellent overview of what parts of your life are doing really well and where you probably should put a bit more effort in.

Wheel of life by TessM.se

Some sections of your life wheel might be more important to you, but in general, we are happier the more balanced these areas are. Maybe you can afford to take a bit of energy you are putting into one aspect and move to another?

This exercise can stop here and you can treat it like an eye opener or you can continue and make it into an action – plan.

—-

This is how to make your Wheel of Life into an action plan;

✒ In each of the sections in your wheel, write down 2-4 specific goals in this area of life.
✒ Why do you want to reach these goals? What will the benefit be if you reach them? Write this down on the back of the paper.
✒ Who do you need to be to reach these goals? How should you be thinking and acting?
✒ When will you reach these goals? Create a timeframe that is neither over nor under ambitious. Remember that you normally overestimate what you can do in a month and underestimate what you can achieve in a year.
✒ What fear, obstacles or limitations could hold you back? How are you going to conquer these?
✒ What can you do already tomorrow as the first step on your journey to reach this goal? Do it!

—-

This will take a bit of time to write since its 2-4 goals for each of the 8 areas. But I would suggest starting with the areas where you are the least fulfilled since the other ones seem to be doing pretty well already.

From doing this I realised I had to put more energy into health & fitness, marriage & home life and our finance need to be looked over too. The areas where I’m already doing well are modelling, travel & adventure and friends & social.

Using all this information I can now write down a bunch of specific new years resolutions and goals to work towards during 2017. And even better – I already have an action plan to make sure I reach them. A hell of a lot better than just ”coming up” with some old klichés isn’t it?

—-

If you enjoyed this post, why not continue with these?;

How To Practice Mindfulness When Working From Home
The Art of Believing In Yourself
Do You Bullet Journal?

…and since I don’t have an email list, please feel free to follow the blog on Bloglovin’.

—-

Write a comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

3 kommentarer

  1. Love it! Vilket bra inlägg!

  2. Jag vet att det inte var syftet med ditt inlägg eg, men tråkigt att se att du inte mår så bra. Förstår varför och jag förstår att det även är slitsamt för relationen. Jag är 37 och har heller inga barn, skulle dock vilja ha, men lever i en relation med en man som är väldigt sjuk, så det är liksom inte aktuellt med barn nu. Så jag går runt med tanken om att det kanske kommer vara försent för mig, om det inte redan är det, den dagen han ev blir frisk/are. Det där med barn och barnlängtan är svårt, svårt att prata om och ibland svårt för andra att förstå. För mig är det jobbigt att ens höra att andra försöker få barn, eftersom jag önskar att vi iaf va där. Jag försöker att inte tänka på det alltför mycket, för mitt enda alternativ skulle ju isf vara att lämna någon jag älskar, bara för att vi ev inte kommer få barn ihop. Det vill jag inte. Det finns många sätt att vara ofrivilligt barnlös på och ingen av dem är lätt.

    Nu blev det lite långt, ville mest skicka en kram, så KRAM!

  3. Veronika

    Gillar verkligen idéen, ska prova att göra det själv. Tack för tipset