A Day In The Life of A Model – Shooting Commercials

1

For English version, please see the bottom of this post

—-

Jag fick en läsarfråga om hur en dag kan se ut när man  filmar reklamfilmer. För mig är det en så ”vanlig” upplevelse att jag glömmer bort att det kanske inte alltid är så glasklart för andra precis hur det går till.

—-

Reklamfilmer är trots allt lite annorlunda än vanliga plåtningar och även castingprocessen ser ut på ett annat sätt. Det är ungefär 50/50 om vi spelar in här i UK eller om det bara är castingen som händer här och själva filmandet är i ett annat land. Jag vet egentligen inte riktigt varför de castar här i London när reklamfilmen ska visas och spelas in i andra länder, med det måste bero på att många stora castingfirmor är baserade här, samt att det finns många modeller och skådespelare på plats.

Alla reklamfilmer är olika, men de har en sak gemensamt – tidiga mornar och sena kvällar. Om vi flyger in så är det antingen på morgonen direkt innan vi filmar eller kvällen innan. Det beror helt på om det ska göras fittingar och hur bra koll de har på vad de vill att vi ska ha på oss. Ibland behöver stylisterna en dag på sig att springa ut och handla kläder om ingenting känns helt rätt för klienten, då kan det vara bra att ha oss där dagen innan. En gång testade jag runt 50 olika outfits och klienten sa nej till alla…

Om vi är utomlands så bor vi på hotell och får alla måltider betalda som en del av kontraktet. Då äter man antingen ensam på hotellet, blir medbjuden av teamet eller så lär man snabbt känna de modellerna/skådespelarna och går ut och äter med dem. Man får inte vara blyg inte.

Call-time är oftast tidigt på morgonen och jag brukar passa på att sova i bilen på väg till studion. De vill gärna ha in alla i hår, makeup och garderoben ett bra tag innan vi behövs på set. Ofta stressar man in och sedan när vi är klara så kan vi sitta och vänta i timtal på att det ska bli vår tur framför kameran. Det är en bra idé att ta med en bok för oftast sitter vi i ett oinspirerande litet kalt tråkigt rum eller i en location buss.

Vad som är mindre uppskattat är om man tar en tupplur fullsminkad eller äter när man har på sig kläderna, jag ser ganska ofta att oerfarna modeller gör det misstagen och då blir stylisten och makeupartisten lite sura. Ja, det är ofta tråkigt och ja, det är långa timmar och tidiga mornar, men vi biter ihop och försöker komma på någonting roligt att prata om istället.

När det är din tur så gör de final checks på hår, smink och kläder innan du kommer in i studion. Vad du ska göra där är givetvis helt upp till vad reklamfilmen är för, men jag har de senaste veckorna både hängt uppochner i taket och ätit choklad på en soffa. Ni kan tänka er vilken av dem jag föredrog… Du får ett par testomgångar så att regissören kan se hur allting ser ut på film och kan ändra vinklar, objektiv, reaktioner, takt och om stylingen inte känns helt hundra.

Sedan kör vi igång och rullar på film. Reklamfilmer är ofta ganska så snabba, så en vinkel tar kanske 4-10 tagningar beroende på hur komplicerad den är. Sedan gör man samma sak igen ur ett annat perspektiv och igen och igen. Det är sällan själva filmandet tar mer än ett par timmar. Jag flög till exempel till Mallorca för Air Berlin och var på set i 15 minuter allt som allt. Vi hade en scen, två vinklar och fixade båda på första försöket… Det blev en riktigt bra timlön på det jobbet.

Så det vi gör mest på reklamfilmsinspelningar är att vänta på att få gå in i studion. Inte så jätteglamouröst… Reklamfilmer är även välkända för att hamna efter i schemat nästan direkt, så om det står att wrap är klockan 18.00 på vårt call sheet, så räknar jag nästan alltid med att vi är klara runt 2 timmar senare. Jag har spelat in en reklamfilm för Littlewoods till 12 på natten en gång, då hade jag på set i nästan 18 timmar. I det läget gäller det att bita ihop och hålla humöret uppe (och be om choklad… socker är min vän vid den tiden på natten).

Men det är otroligt kul att få skådespela lite då och då och reklamfilmer betalr oftast väldigt bra. Jag älskar rörlig media och blir aldrig nervös längre utan bara gör mitt bästa och lyssnar på vad klienten och regissören säger så löser sig allting alltid.

Så nu vet ni vad ni har att förvänta er om ni skulle spela in en reklamfilm någon dag… och glöm inte att ta med en varm rock, stora studios är oftast väldigt kalla!

Min hemmasnickrade och ganska dåliga showreel är från 2014, så det kan vara dags att uppdatera den kanske…

—-

For English version, please click below

1


—-

You guys asked me what a day looks like when I shoot a commercial. To me, it’s such a ”normal” thing that I forget to explain what we actually do when we film these tings. It’s quite a strange day, especially if you haven’t done it before.

So commercials are quite different from regular photoshoots and even the casting process is done differently. Usually, even though we are casting here in London it’s a 50/50 chance that we will actually shoot abroad. I’m not completely sure why they cast foreign commercials in London, but I assume there are a lot of good casting companies based here and quite a big pool of talent to choose from.

All commercials are different, but they have one thing in common; early mornings and late nights. If we have to fly in we will most of the time either travel on the morning of the shoot or the day before. It all comes down to fittings, ie trying on the wardrobe. Sometimes the poor stylists need a few hours to go out shopping if the client can’t find anything to their liking. I have literally tried on 50 outfits for clients, who didn’t like a single one of them…

When we shoot abroad we will stay in a hotel and all meals are paid for as a part of our contract. You will either eat on your sad little own at the hotel, sometimes the crew will take you out or if you are sociable it’s worth getting to know some of the other talent and go for dinner with them. You can’t be shy in this game and I really prefer to not eat in hotels…

Call time is usually at a god-awful hour and I tend to spend the transfer time to the studio fast asleep. They like to get us all into makeup and wardrobe a good while before we are actually needed on set. Usually, it’s a bit stressy in the morning and then we end up spending hours waiting for our turn to go into the studio. It’s a really good idea to bring a laptop or a book because the holding rooms or location buses are pretty uninspiring places.

Some new models make the mistake of taking a nap in full makeup or eating whilst wearing the wardrobe. This is a failsafe way of pissing off your makeup artist and stylist. I know it’s boring, just stay awake and don’t spill on your (finally approved) clothes. You will most likely sit for several hours, so to come up with a fun topic of conversation is usually the best way of making time go a bit quicker.

When you are finally up, they will do last checks on hair, makeup and styling before you get taken to set. What you will be doing in front of the camera is going to vary from commercial to commercial. In the last two weeks, I have both been hanging upside down in the ceiling of a massive studio and spent a day on a couch eating chocolate from different angles. You can imagine which one was the most enjoyable…

They will give you a couple of rehearsals, to make sure you know what you are doing, that styling is on point, you are doing your action at the right pace and for general framing purposes. Then it’s time to shine. For a commercial, the turnaround is usually pretty quick, no more than 4-10 takes per angle. It rarely takes more than a couple of hours, my speed record is when I went to Mallorca for Air Berlin and literally spent 15 minutes on set… I had a pretty good hourly rate on that job.

So what we mainly do on days when we are shooting commercial is to sit around and wait for our time in front of the camera. Not particularly glam I’m afraid.

Commercials are also pretty well known to run behind schedule. If my call sheet says wrap is at 18.00, I’m not expecting to get out until two hours later. I once spent 18 hours on set and wrapped at midnight for a Littlewoods commercial. I was pretty pooped by then, but we all kept the mood up and had a great time ( Btw Myleene Klass is my hero, she kept the mood of everyone up the whole time. Love her!).

It’s soo much fun to get to do a bit of acting now and then and commercials also tend to pay quite well. I really enjoy moving media and I hardly ever get nervous anymore. The main thing is to do your best and listen to the client and the director and you will be fine.

So now you know exactly what to expect if you ever get asked to act in a commercial. My last tip is to always bring a warm jacket because those big studios are awfully chilly. 

My slightly crappy homemade showreel is from 2014, I should probably update it…

Write a comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

1 kommentar

  1. Vad roligt att läsa om hur det går till 🙂