Mindful Monday – 3 Useful Tips on Stress & Meditation

Skincare Sunday (2) copy

—-

Just Mindfulness är väldigt ”inne” just nu, men vad betyder det egentligen? Jag gör mycket research runt ämnet eftersom att jag finner hela konceptet väldigt intressant.

Här är 3 bra länkar som jag har ramlat över på senaste.

—-

? TED Talk – Andy Puddicombe ”All it takes is 10 mindful minutes”

Skaparen av Headspace, Andy Puddicombe, förklarar precis varför vi behöver meditation i våra liv. Ni som har appen kommer att känna igen hans röst direkt, jag blir helt lugn bara av att höra honom prata. Det är verkligen intressant hur snabbt man betingar ett ljud eller en röst.

Det här är ett jättebra litet TED talk på under 10 minuter för er som är nyfikna på meditation, men inte har testat ännu.

? Stress Test by Stress Management Society

Här kan du lite snabbt kolla dina stressnivåer.

Jag skippade att fylla i emailformuläret och tittade mer på var på skalan jag ligger och hoppade vidare till listan på saker man kan göra för att lätta sin stress längst ner. Screenshotta den och spara till du känner att du har en tuff dag och gör en av sakerna på listan för att må lite bättre.

? Is Mindfulness making us ill? – The Guardian

Det är viktigt att vi inser att alla är olika och att vad som funkar för en person kanske inte är lika nyttigt för en annan. Meditation kan vara olika tufft för kroppen och hjärnan beroende på känslomässigt baggage och jag har hört flera historier om personer som har åkt iväg på mediations kurser och har varit tvugna att åka hem tidigt, här är ett vettigt och lärorikt exempel.

Meditation är inte alltid enbart avslappnande, det kan dra fram gamla gömda minnen och känslor. Om du vet med dig att du har svårt för att sitta still med dig själv och ändå vill meditera så kan det vara värt att uppsöka någon som kan guida dig genom upplevelsen på ett säkert och bekvämt sätt.

Jag vet själv att jag har haft tråkiga bardomsminnen som har ploppat upp helt plötsligt när jag har mediterat, jag gissar att det är för att när alla dagliga tankar som virrar omkring är lagda åt sidan så kommer det undermedvetna fram på ett helt annat sätt. Sedan är det svåra hur man hanterar det på ett hälsosamt och kontrollerat sätt.

Har någon av er erfarenhet av att inte vara bekväm med meditation? 

—-

Fler Mindful Monday inlägg hittar du här;

10 Things To Do Every Day To Make You Happier
Time To Fall Clean Your Relationships
The Power of Affirmations

…och missa inte att följa bloggen på Bloglovin’

—-

For English version, please click below

Skincare Sunday (2) copy

—-

Mindfulness is a very ”in” word right now, but what does it really mean? I’m very interested in the whole concept and do a lot of research on this subject. So I thought I would share 3 great links I have come across recently.

—-

? TED Talk – Andy Puddicombe ”All it takes is 10 mindful minutes”

The creator of the popular app ”Headspace”, Andy Puddicome, explain exactly why we need meditation in our lives. It’s funny because as an avid user of the app, only his voice automatically makes me calmed and centred. It’s so interesting how our brains can be conditioned.

This is a great little 10 min TED talk for you who are curious about meditation but haven’t gotten around to try it out yet.

? Stress Test by Stress Management Society

This is a quick way to test your stress levels in life.

Personally, I’m not a big fan of junk mail, so I skipped the email list bit after, just checked my score and jumped straight to the helpful list of things to do when we are having a tough day.

I would suggest to screenshot this list and save it for a stressful day.

? Is Mindfulness making us ill? – The Guardian

I think it’s really important to understand how different we all are as human beeings, whats great for one person might not be as suitable for someone else.

Meditation can be really tough on people with emotional baggage and I have heard quite a few similar stories of people going to meditation retreats who had to stop and come home early becuase too many demons came out in the process. It’s called the ”darker side of mediation”.

Sitting on your own with yourself is not always just relaxing, it can really bring out some old repressed memories and feelings. If you know that you are a person who might struggle with this but still wants to meditate, I would suggest looking for someone who will guide you trough your practice in a safe and controlled environment.

I have had all kinds of not so great childhood memories come up whilst meditating. I would guess it’s because when we put aside all those current thoughts swirling around in our minds, our unconscious get a chance to release. The most important issue then is how to deal with these thoughts and feelings in a safe and healthy way.

Have you had a bad experience whilst meditating?

—-

If you fancy reading some more Mindful Monday post, have a look at these;

10 Things To Do Every Day To Make You Happier
Time To Fall Clean Your Relationships
The Power of Affirmations

…and since us, Scandi girls don’t really do email lists, feel free to follow me on Bloglovin’

Write a comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

4 kommentarer

  1. Hej! Ska läsa länkarna du lagt in imorgon men kände att jag ville kommentera redan nu? jag är en sån där som hade fruktansvärda problem med meditation och att överhuvudtaget vara sysslolös tillsammans med mig själv i flera år. Jag gick in i väggen, eller snarare smällde in i den, och innan det inträffade samt första året efter diagnosen depression avskydde jag allt vad meditation hette. På kurser där jag försökte vara med, på läkares rekommendation, grät jag så fort man skulle sitta och andas med sig själv. Jag klarade inte av allt som bubblade upp. Dessutom var alla dessa aktiviteter med mindfulness i grupp, vilket stressade mig ännu mer. För mig fungerade det bättre att sitta/ promenera i naturen eller bara vara med min häst. Nu ca 3 år senare klarade jag mig igenom en mindfulnesskurs, och försöker göra övningarna hemma ibland. Dock kommer det fortfarande upp känslor som kan bli svårhanterliga, så som du skriver, det gäller att hantera det som bubblar upp på rätt sätt.
    Tack för att du delar med dej av personliga erfarenheter❤ Jisses vad långt det blev!

    1. Hej Gunilla!

      Det är så intressant vad våra undermedvetna kan påverka. Jag har hört ett par historier som din (tack för att du delade) och det är vanligare än vad man tror att meditation och stillasittande i tystnad kan framkalla nästan en motsatt effekt än den man är ute efter. Så då är det toppen att man som du hittar sin egen typ av ”meditation” med hästen eller i naturen istället.
      kramar!

      Tess

  2. Vill tipsa om boken ”Coming to our senses, healing ourselves and the world through mindfulness” av Jon Kabat-Zinn som har några år på nacken men verkligen är helt fantastisk!

    1. Hej Malin!

      Den låter väldigt intressant, tack för tipset!
      kram
      Tess