Social Media Secrets – ”Pinterest For Dummies”

how to use pinterest

Räck upp handen om du mest dippar in och ur Pinterest och använder det i huvudsak som ett ställe att samla inspiration samt förvara bilder och artiklar du gillar.

Så gjorde jag med förr, men efter att ha hört ett gäng engelska bloggare nämna att de får massor med följare genom Pinterest så gjorde jag lite research.

..och kom fram till att jag verkligen har varit en ”dummy”. För Pinterest är så mycket mer än en bilddatabank och framförallt företag och bloggare har så mycket att vinna på att veta hur man bäst använder Pinterest för att synas inför en större publik.

Målet är att få en pin att gå viral. Någonting jag inte har lyckats göra ännu, MEN jag har vuxit mitt följarantal på sidan ganska ordentligt på kort tid. Så det får bli nästa mål helt enkelt.

—-

Det här är vad jag kom fram till;

? Pinterest är visuellt, om du vill att folk ska följa dig, ha minst 20 stycken boards som ser snygga ut tillsammans. Välj bra omslagsbilder och lägg dem i en passande ordning, med dina mest aktiva boards först.

? Ha relevanta namn på dina boards, saker som folk faktiskt söker på. Glöm inte heller att skriva en liten beskriving på vad varje board innehåller och försök att få med ett gäng sökord. Pinterest funkar nämligen lite som Google när de väljer vilka Pins som ska få synas mest.

? Om du är bloggare, pinna 70% andras bilder och 30% dina egna. Ha boards för inspiration och separata boards för dina egna inlägg, glöm inte att kategorisera dessa. Jag har till exempel boards för ”Health & Mindfulness” , ”Social Media” och ”organization and productivity” förutom mode, skönhet och inredning. Du kan även slänga in en av dina egna bilder på dina inspiration boards om det skulle passa in.

? Skriv alltid bra texter som innehåller relevanta sökord på dina egna bilder och glöm inte att länka till det exakta blogginlägget som bilden kommer ifrån.

? Pinterest gillar avlånga bilder, de tar mer plats så syns därför bättre. Ljusa bilder med färg blir även de oftare re-pinnade, så det kan vara värt att tänka på.

? Mitt största fel var att jag pinnade i bulk kanske en gång i veckan. Nu vet jag att jag antagligen bara spammade mina följare under en timma och sedan var tyst resten av tiden, inte så smart. Helst ska du pinna ett par gånger om dagen. MEN inte många har tid med det och det är då ”Boardbooster” kommer in i bilden.

Det är ett program som hjälper dig att skapa hemliga boards som du kan pinna i bulk till, sedan sprider programmet ut dina pins under dagen från de hemliga boardsen till dina publika boards automatiskt. Hur praktiskt som helst!

? Se till att bli inbjuden att pinna på grupp boards som är relevanta för ditt ämne. Jag pinnar till exempel på en modebloggar board tillsammans med massor med andra bloggare, en bröllopsboard för de som ska gifta sig och en tips och tricks board för influensers. På så sätt får du ut dina pins till en större publik och får lite extra inspiration till på köpet.

? Följ folk som pinnar saker som du gillar. Det är en community, så se till att följa och re-pinna så ofta du kan. Det ger bara mer inspiration till dig själv i slutändan.

—-

Om man inte är ett företag eller Influenser, så finns det egentligen kanske inte någon större anledning att samla följare på Pinterest, men nu vet ni lite mer om hur man gör i alla fall.

Det här är vad jag har lärt mig hittills, men jag har verkligen bara skrapat på ytan, så om ni har några bra Pinterest tips så dela jätte gärna med er i kommentarerna!

…och glöm inte att följa mig på Pinterest, så klart!

—-

Läs fler inlägg ur ”Social Media Secrets”- serien;

3 Steps To Get Active On Twitter ( And why)
How I edit my photos
My Blog Camera Kit

—–

For English version, please click below

how to use pinterest

Put your hand up if you dip in and out of Pinterest and use it mainly to store inspirational pictures and collect useful articles.

I used to be totally guilty of that too. But then some UK bloggers mentioned how much traffic they are getting from their pins on Pinterest and I started wondering if I’m missing a trick. So I decided to do some research.

… and yes, I have been a bit of a ”dummy”. Because Pinterest is so much more than a photo databank online. Especially companies and bloggers have a lot to gain from upping our Pinterest game, to reach a wider audience.

The goal is to get pins to go viral, this is yet to happen to me, but I have managed to grow my following pretty substantially in a very short time. So the viral pin is my next goal.

—-

This is what I have learnt so far;

? Pinterest is a visual medium, so if you want people to follow you, you should strive to make your page look nice too. Have at least 20 active boards that all relate to your brand or genre and look good together. Chose a coherent theme for your board covers (I got mainly light pictures with a dash of pink) and put them in a specific order, with your most active boards first.

? Pick relevant names for your boards. Try thinking about what people actually would search for and incorporate this into either the board name or description. Keywords are the main focus here people (without spamming of course). This is because Pinterest works a bit like Google when it’s algorithm decide what pins to show.

? If you are a blogger, try to pin a ratio of 70% other people’s pins and 30% your own. No one wants to follow someone who just self-promotes and don’t help the community out.

Have boards for inspiration and separate boards for your own pins, don’t forget to categorise these properly. I have boards for ”Health & Mindfulness”, ”Blogging & Social Media tips” and ”organisation and productivity” on top of my fashion, beauty and interiors boards. You can of course always cross promote your own pins on your inspiration boards, if they suit the theme.

? Always write great texts for your own pins, use keywords and don’t forget to link to the exact blogpost the photo is from.

? Pinterest likes long pictures, since they take more space, they are automatically more visible when pinners scroll in their feeds. Light pictures and those with lots of colours tend to get more re-pins than darker more muted photos.  So that’s worth keeping in mind.

? The biggest fault I did was to sit late one evening a week and just pin lots of photos in one go. Now I know that I was most likely just spamming my followers completely for an hour or two and was totally quiet for the rest of the time. Not great!
You should preferably pin a few times spread out over the day, but not too many people have time to sit on Pinterest all day long. That’s when the clever program ”Boardbooster” comes into the picture.

Boardbooster is a program that creates secrets cloned boards for you to bulk pin onto. Then it automatically dispenses the pins onto the public boards during the day. Very practical!

? Make sure to get invited to pin onto communal boards relevant to your subject. I pin on a large fashion blogger board, add our wedding photos and inspiration to a massive wedding board and share a ”blogging tips & tricks” board with a group of fellow influencers. This is a great way to reach a wider audience and you will also get loads of inspiration at the same time. Win-win!

? Follow people! As soon as you like a pin, follow the person who pinned it. Pinterest is a community, it’s all about interaction. So follow and re-pin as often as you can. It will only enhance your feed and in the end your own boards.

—-

If you are neither a company nor an influencer then there is really no big reason to start collecting followers on Pinterest, but at least now you know how if you ever fancy it.

This is only what I have learnt so far, and I have barely scratched the surface. So if you have some great Pinterest-tips, please share them with the rest of us in the comments!

…and of course, don’t forget to follow me on Pinterest!

—-

More posts from the”Social Media Secrets”- series;

3 Steps To Get Active On Twitter ( And why)
How I edit my photos
My Blog Camera Kit

Write a comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

6 kommentarer

  1. Din blogg har blivit så tråkig. Du är opersonlig och allmänt trist. Finns det inte spunk i dig? Stick ut lite! Du försöker vara så perfekt och inte uppröra något vilken gör att du är astrist

    1. Hej Sanna!

      Om du inte gillar bloggen så behöver du absolut inte läsa den.
      Kram
      Tess

      1. Vilket trist svar. Är väl bra med feedback, eller? Tycker också Snna har en poäng. Jag är inne ibland men inte varje dag som förut just pga detta.

      2. ”Du försöker vara perfekt och inte uppröra någon vilket gör dig astrist” är inte feedback, det är taskiga synpunkter om någons personlighet. Poängen om att läsaren ovan saknar personliga inlägg som är mer spontana försvinner i den typen av kommentarer, skrivna enbart för att såra. Jag gillar bloggen som den är, som den har varit. Alla inlägg är inte för mig men vem kan begära det egentligen. Skulle ni tycka det var roligare om Tess avsiktligen skrev för att uppröra er? Förmodligen inte. Finn bättre formuleringar till er feedback då.

  2. Har 0 intresse för pinterest! Förstår verkligen inte grejen. Kan du inte förklara varför man skulle gå in där?

  3. Intressant att läsa, Tack! http://niccimarquart.com/