The Start of My Miracle Morning Routine

morning routine by tess montgomeryEnglish version blog post Tess Montgomery

Jag berättade häromdagen att jag just nu läser en bok som heter ”The Miracle Morning” som ska hjälpa mig att bli en morgonmänniska och få mer gjort. 

Jag har väldigt mycket i mitt liv just nu, modellandet går på högvarv, bloggen växer så att det knakar och om jag lägger till hem, vänner, S-Quad, podcast, Garth..etc så räcker inte timmarna riktigt till för tillfället. Så min lösning är att jag ska bli mer effektiv och därför tror jag att The Miracle Morning kan funka för mig.

—-

Nu har jag hunnit halvvägs in i boken och har börjat ett par saker lite smått;

✨  På kvällen innan jag somnar, bestämmer jag mig för att det ska bli kul att gå upp när klockan ringer och att jag ska ha en rolig och effektiv dag. Det låter kanske lite flummigt, men det funkar faktiskt!

✨  Sätta klockan på 07.00 och aldrig snooza utan att gå upp direkt. (Snooza betyder ju bara att vakna igen, det är ju det värsta med att gå upp på morgonen, så totalt onödigt att göra det flera gånger om!)

✨  Det första jag gör är att dricka ett stort glas vatten, det är viktigt att få igång systemet och att vara uttorkad är inte bra för hjärnan.

✨  Jag ger Olive mat och tar plats i Lamino stolen i vardagsrummet (hemmets bekvämaste stol) för 10 minuter av Headspace. Om ni inte har laddat ner den appen ännu så är det verkligen dags. Det finns ett gratis 10 dagars meditationsprogram som är toppen. Så kan du välja senare om du gillar det vill betala för fler program. Jag ligger på avsnitt 8 och kommer absolut att köpa fler.

✨   När jag har haft 10 minuter av lugn meditation så öppnar jag ögonen och väljer 3 affirmationer för dagen som jag viskar för mig själv tre gånger var och verkligen fokuserar på. Även det låter kankse lite flummigt, men det gör stor skillnad för hela min attityd mot både mig själv och min dag.

✨  Jag fyller i min gratitude diary ”5 min journal” på mobilen innan jag brygger kaffe, kokar 2 ägg och sätter mig framför datorn för att börja min dag…

—-

Det här är bara början på vad Hal rekommenderar i boken och jag har lagt till och från för att det ska passa in på mig och vilka verktyg jag använder. Men idén är att om du har en lugn och positiv start på din dag så kommer den att fortsätta i samma stil.

Nästa steg kommer att bli att försöka få in träning på morgonen, det kommer absolut att vara den största utmaningen för mig personligen. Har du en morgonrutin som funkar?

Du kan hitta ”The Miracle Morning” här.

Kolla även in dessa inlägg i samma kategori;

How I’m Planning to Become a Morning Person
My Best Tips on How to Beat the Dreaded Monday Blues
Hello Monday – Time to Get Organised

—-

For English, please click below

As you know I’m reading the book ”The Miracle Morning” to help me become a morning person and basically, just get more shit done in a day.

I have a lot goi9ng on in my life at the moment, the modelling is super busy, the blog is growing and going from strength to strength and add the podcast, S-Quad, housework, friends marriage etc and there is no way I have enough hours in the day to get it all done properly. My solution is to become a lot more efficient and this is why I think ”The Miracle Morning” might work for me.

—-

At the moment, I’m halfway trough the book and I have started to implement these little changes to my morning routine

✨  At night before I got to bed, I tell myself that it will be fun to wake up tomorrow to a new productive day. It sounds a bit weird, but it actually works.

✨  I put my alarm on 07.00 and DO NOT SNOOZE ( snoozing only means having to wake up over and over again, and that’s the worst bit about getting up in the morning. So stupid!)

✨  I get up and drink a large glass of water. It’s important to get my body working at optimal strength and being dehydrated really affects the brain.

✨  Then I feed Olive, sit down in our Lamino chair in the living room (the most comfortable chair in the house) and take 10 minutes of Headspace. If you haven’t downloaded this brilliant app yet, it’s about time. There is a 10 day free 10 minute a day guided meditation for the beginner and then if you are hooked you can buy additional courses. I’m on day 8 and love it, and already rely on it to make me calm and clear for the day ahead.

✨  After my 10 minutes of quietness I open my eyes and choose 3 affirmations for the day, I whisper them to myself three times over and try to really focus on them properly. This might also sound odd, but give it a try, it works!

✨  I pick up my phone and fill in my gratitude diary ”5 Min journal” before I make coffee, boil 2 eggs and sit down in front of my laptop and start my day.

—-

This is just the start of what Hal recommends in the book and I have changed it slightly to suit my needs. At the moment this takes about 20 minutes and it’s already making a massive difference to my mood during the day. I feel energised, excited and happy

Next step is to incorporate a morning work out to this routine, and that will be a tough one for me… Do you have a morning routine?

You can find ”The Miracle Morning” here.

Check out these post on the same subject;

How I’m Planning to Become a Morning Person
My Best Tips on How to Beat the Dreaded Monday Blues
Hello Monday – Time to Get Organised

Write a comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

11 kommentarer

  1. Hej Tess,

    Jag jobbar 8 -8 varje dag och jag ar nog den mest trottaste person da jag vaknar. Men jag staller kl 6:30 vaknar, pa med en hoodie sen springer jag runt hornan och koper en god kaffe och tar en kort promenad. Hem till 7 in direkt I dushen sen till jobbet 7:45 alskar min morgon kopp kaffe och frisk luft. Det funkar an sa lange 🙂 och att jag alskar mitt jobb hjalper. Kram xx

  2. Jag kan inte låta bli att skratta åt mig själv just nu. Du skriver så klokt och klockrena tips. Men det enda jag tänker på är vad är det för gott som ligger på tallriken ???
    Om du svarar på det så lovar jag att fokusera på dina tips och prövat.
    Hihi….
    Kram Maria

    1. Hej Maria!

      Haha, det ÄR gott. Jag var på ett bloggevent i går och fick med mig lite ”rester” hem. Det är två eclairer härifrån – http://www.maitrechoux.com/
      Nu får du lova att testa mina tips!
      kram
      Tess

      1. Tack ?
        Från och med imorgon blir det vatten direkt på morgonen och tre affirmationer. Snooza gör jag aldrig.
        Fortsätt skriva som du gör. Blir så inspirerad av dina bilder. Följer dig på instagram också. Kram

  3. Vilka underbara tips! Har själv länge velat börja med meditation, men har inte kunnat införliva det i min vardag. Skall ta mig själv i kragen och göra ett försök!
    Keep it up girl!
    xx
    http://mariannelle.com/

  4. Va inspirerande, blir själv sugen på att skaffa bättre morgonrutiner nu efter att ha läst ditt inlägg! Du får gärna skriva mer om din 10-minuters meditationsstund, jag skulle vilja börja med det, men vad ska man tänka på? Vad tänker du på för att starta dagen på ett positivt sätt? Är så sjukt dålig på att meditera…

    1. Hej Malin!

      Det är det jag gillar med Headspace, de guidar en genom hela medotaionen. Så kan man få lite verktyg till att testa själv senare. Att ”scanna” igenom kroppen och kanske ha ett mantra är annar en bra start. Se tankarna som bilar som åker förbi och de varken stannar eller låter dig hoppa på.
      kram
      Tess

      1. Det låter precis som vad jag behöver haha 🙂 Ska definitivt prova!
        Tack förresten för en så inspirerande/varierande/underhållande blogg. Ovanligt o uppfriskande 🙂

  5. Mitt ex tränade alltid på morgonen och jag var så avundsjuk på det. Så jag bestämde mig för att jag också skulle fixa det. Nu kan jag inte tänka mig att vara utan min morgonträning! Klockan ringer vid 06, går upp, dricker en espresso och tar på mig gymkläderna som jag lagt fram dagen innan. Borstar tänderna och tar med mig gymväskan som även den är färdigpackad. Är på gymmet vid 06.20, tränar kort men intensivt till 07. Duschar och gör mig i ordning till 7.45, promenerar 45 minuter till jobbet medan jag äter en proteinbar och är på plats vid 8.30. Älskar känslan av att träna på morgonen när många sover, det är tomt på gymmet och hela kvällen är fri för roliga saker. Hoppas du också kommer in i det!

  6. Haha, jag går upp 05:30 på vardagarna och då hinner jag det jag ska, men inte mer. Barnen tar sitt också de dagar jag lämnar. Lyx att kunna ha egentid, men inget som funkar i småbarnsfamilj på morgonen (om jag inte ska gå upp 05!)

  7. Hej Tess!
    Morgonträning kan va det bästa när man väl kommer in i det, det tar ett tag för kroppen att vänja sig vid det men efter ett par gånger så går det lättare. Det är bra tid nu på sommaren att försöka börja med morgonträning då det är ljust ute iaf. Kan hålla med om ovanstående tips, ta en espresso, på med framlagda kläder och bara kör. Ett annat tips är att anlita en personlig tränare, en mobil sådan (som jag själv är). Står någon och knackar på din dörr 07.00 finns det inga undanflykter:) Då blir en timmes träning garanterat gjort och du slipper tänka på att du måste ta dig till gymmet. Kontakta mig om du vill ge det en chans!
    Ha en kanon Torsdag!