5 Things Efficient People Do/ 5 Saker som Boostar din Effektivitet

5 ways of getting more efficiantEnglish version blog post Tess Montgomery

Jag tänker ofta på det här med effektivitet eftersom att jag har två fulltidsjobb att jonglera – Modellandet + bloggen. Så jag har nästan alltid ont om tid och sitter ofta sent på kvällen för att hinna med bloggen när jag har haft många plåtningar under samma vecka.

Vissa människor är helt galet effektiva och andra vill gärna, men får på någon vänster aldrig allting gjort på samma tid. Det är för att det finns ett par riktigt bra knep för att maximera sin effektivitet. Jag älskar att researcha den här typen av saker och har hittat ett par knep som verkligen funkar för mig.

—-

1. Sluta multitaska – Det låter bra i teorin, men i slutändan hoppar du från en uppgift till en annan och tappar både känslan för helheten och hinner väldigt sällan avsluta någonting. Det gör att du känner dig otillfredställd i det långa loppet. Sätt dig ner med en sak och fokusera på den ordentligt i stället.

2. Delegera – Måste verkligen just du göra precis allting hela tiden? Släpp kontrollbehovet och låt någon som kan göra uppgiften bättre än du göra den istället. Själv är inte alltid bästa dräng och på det här sättet frigör du tid att göra just precis det som du är bäst på.

3. Gör to-do listor och scheman – Planera in precis när och hur länge en uppgift ska genomföras. Se till att lägga in pauser så att du inte piskar dig själv för hårt och gör schemat rimligt. Sedan börjar du alltid med den största eller jobbigaste uppgiften först, så kommer de andra att kännas som småsaker efter.

4. Sluta prokrastinera – Savar ett email direkt när du har läst det, eller flagga det i alla fall och svara när du har tid. Men låt det inte gå mer än en dag, annars kommer det att försvinna i högen av allting annat. Svara på jobbiga telefonsamtal direkt, ta tag i stöket direkt när du ser det och sätt dig ner direkt på morgonen med den där uppsatsen som måste in. Om du skjuter på det så kommer det bara att kännas större och jobbigare nästa dag.

5. Ha en ren och ordningsam arbetsyta – Då vet du hela tiden var allting finns, din hjärna får ro att fokusera på uppgiften istället för på stöket och det är så mycket mer inspirerande att vara kreativ i en fin miljö.

—-

Just det där med prokrastineringen var mitt stora problem förr, men numera har jag nolltolerans för att skjuta på grejer och får så otroligt mycket mer gjort på en dag.

For English, please click below

—-

I’m quite interested in anything to with efficiency since I in theory actually juggle two full time jobs – modelling and the blog. Both of them take a lot of time and I often have to catch up on my blogging late at night if I have had a lot of modelling on.

Some people are insanely efficient and other would love to be, but never really seem to get much done in a day. What they need are a couple of really good tricks to maximise their effectiveness. I love to do research around these things and I have found a few tricks that really works for me.

—-

1. Stop multitasking – It sounds great in theory, but you end up jumping from one task to another and lose both the sense of the big picture and rarely have the time to actually finish anything. It makes you feel dissatisfied and stressed in the long run. Sit down with one thing and focus on only that until it’s done instead.

2. Delegate – Do you really have to be the one who does everything all the time? Let go of your need for control and let someone who can do the task better than you do that instead. This way you free up time to do exactly what you are really good at and to do it well.

3. Make to-do lists and schedules – Schedule exactly when and how long a task will take to do. Make sure to add pauses so you do not work yourself too hard and create a schedule you are comfortable to stick with. Always start with the largest or most difficult task first, then the others will seem likea piece of cake after.

4. Stop procrastinating – Answer an email when you read it, or flag it and answer when you have time. But do make sure you do it the same day, otherwise it will disappear in the pile of things to deal with ”in the future”. Also get used to answering annoying phone calls right away, sort out any messwhen you see it and sit down first thing in the morning with that task that has to be finished first. If you procrastinate, it will only feel like even more work the next day. Things have a way of growing from small hills to big mountains in our heads.

5. Have a clean and organised work space – Then you always know where everything is, your mind will be able to focus on the task instead of the mess, and it’s so much more inspiring to be creative in a nice environment.

Procrastinating was my biggest problem in the past, but I dealt with it and now I have zero tolerance for delaying anything and get so much more done in a day.

Write a comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

4 kommentarer

  1. Hi Tess,

    Absolutely love your blog! Been reading for a while now but this post really stuck out to me as although I can be organised I procrastinate ALOT ha! You have just inspired me to sort out my Pinterest boards for my wedding, thanks and keep up the good work x

    1. Hi Rachel!

      Thank you lovely, I’m so glad you found your way to my blog!
      x
      Tess

  2. Bra tips åter igen! Jag har sååå fult upp med, det gäller bli mer effektiv!

  3. Hej Tess, tack för tipsen, jag har läst två av dina tidigare artiklar om Instagram och de var verkligen bra och jag kommer att följa alla dina råd. Jag är fotograf och helt nybörjare på Instagram och efter att läste din text, märkte att jag hade massa fel. Jag börjat följa dig nu och hoppas få mer av dig i framtiden. Hälsningar från Mano Davar. @manodavar