Hälsokick – Utvärdering

Tess beach ffryes antigua

I helgen avslutade jag min 5 veckor långa hälsokick, då jag höll mig borta från alkohol, koffein, mjölkprodukter, socker och vete.

Det är intressant hur svårt det är i början, utan koffein fick jag direkt huvudvärk de först två dagarna och jag får verkligen aldrig huvudvärk. Även sötsuget var svårt att bli av med, de första dagarna drack jag en del te med honung, som jag sedan bytte ut mot sötare frukter som lychees och tillslut hamnade jag på banan med jordnötssmör istället.

Jag dricker inte mjölk och äter sällan saker med grädde, däremot var det lite svårt med osten, speciellt när vi var på fest och ostbrickan kom fram. Vete var verkligen inga problem alls, jag bytte bara ut min dagliga ryveta mot riskakor och jag äter väldigt sällan bröd eller tårtor vanligtvis heller.

Det svåraste var nog alkoholen, inte för att jag får direkta sug, utan för att jag har varit på en del middagar, fester och lite längre kvällar ute under de här 5 veckorna och jag märker att det är alkoholen som håller mig vaken, för jag har nästan somnat i stolen ett par gånger… Rödvin till maten är nog det jag har saknat mest, när vi var på Mommi och Garth beställde in ett glas Malbec fuskade jag och tog en liten klunk och jag lovar att det var den godaste klunken vin i mitt liv haha.

Här är mina substitut-

Kaffe – Decaf
Mjölk – Mandelmjölk
Yoghurt – Soyayoghurt
Vetebröd – Ris/majskakor
Socker & Snacks – Banan med jordnötssmör
Sötsug – te med honung i början, efter det lychee och mango, tillslut räckte en banan.
Sockriga drinkar och Alkohol – San pellegrino eller annta lite lyxigare bubbelvatten med jordgubbar, gurka eller lime.
Vin – Jag avstod att ha ett eget glas, men tog en klunk av Garths någon gång, för smakens skull.

Hur mår jag då? För att vara helt ärlig – Toppen! Det är jätteskönt att inte ha en koffeindipp på eftermiddagen, jag får såå mycket mer gjort när jag vaknar och inte har druckit någonting innan kvällen innan, min mage har nog aldrig varit så platt och istället för att ha snickers-cravings så längtar jag efter banan och jordnötssmör.

Dessa förändringar tänker jag göra i min vardag efter de här veckorna –

Kaffe – Jag behöver inte kaffein dagligen, men de dagar då jag känner mig lite seg på morgonen eller har sovit dåligt är det helt ok att ta en kopp kaffe. Resten av tiden blir det decaf, det smakar likadant, så det blir ingen större skillnad och jag blir inte beroende.

Mjölkprodukter – Jag tänker gå tillbaka till att äta yoghurt, men håller mig som alltid till mandelmjölk. Dock så insåg jag att jag inte riktigt behöver ost i min kost, så det får bli de enstaka gångerna en ostbricka kommer fram och det räcker för mig. 

Vete – Är någonting som jag har lätt för att undvika och min kropp inte tycker om, bröd kommer jag bara att äta på restaurang och om inget alternativ finns på plåtningar. Annars klarar jag mig toppen på ris/majs/havrekakor.

Socker – Det här är en svår nöt. Jag vill absolut äta mindre socker än förr, men jag pallar inte att hålla på och läsa innehållsförteckningar på allt. Så om jag undviker det uppenbara sockret så tror jag att det räcker. Det vill säga godis, kakor, tårta och läsk. Jag bakar hellre saker utan socker som jag kan mumsa på och försöker att äta lite mer frukt och bär istället. 

Alkohol – 3 drinkar är verkligen max för mig och då är det en stor kväll. Annars räcker det med ett glas vin till maten på helgen, jag vill sällan ha det andra, men det är mer att vi har hällt ut så mycket oxiderat vin som har blivit över här hemma, så ofta dricker vi en flaska även fast vi egentligen bara vill ha ett glas var . Lösningen – vi ska köpa en ordentlig vakuum förslutare.

För er andra som körde vit februari eller hälsokick, hur gick det för er? Berätta gärna i kommentarerna hur mår och hur ni tänker fortsätta!

—–

This weekend I completed my 5-week health kick, I kept myself away from alcohol, caffeine, dairy products, sugar and wheat for over a month.
It’s interesting how hard it is at the beginning. Without caffeine, I got a headache the first two days and I never ever get headaches. My sweet tooth was also quite hard to get rid of, the first day I drank a lot of tea with honey, which I then replaced with sweeter fruits such as lychees and eventually I ended up settling with peanut butter on banana instead.
I do not drink milk and rarely eat things with cream, however it was a bit difficult to keep away from cheese, especially when we were at parties and the delicious cheese board arrived, it took a lot of strength not to dig in. Wheat was really no problem at all, I just switched my daily ryveta for rice or corn cakes, and I very rarely eat bread or cakes anyway.
The hardest part was probably the alcohol, not because I had a craving, but because there has been quite a few dinners, parties and a a few late evenings out during these five weeks and I notice that it is the alcohol that keeps me awake, I has almost fallen asleep in my chair a few times … Red wine with food is probably what I missed the most, when we were at Mommi and Garth ordered a glass of Malbec, I cheated and took a small sip and I promise it was the most delicious sip of wine in my life haha.

Here are my substitutes –

Coffee – Decaf
Milk – Almond Milk
Yoghurt – Soy yoghurt
Wheat – rice / corn cakes
Sugar & Snacks – Banana with peanut butter
Sweets – tea with honey in the beginning, after the lychee and mango, finally a banana did the trick.
Sugary drinks and alcohol – San Pellegrino or other similar sparkling waters with strawberries, cucumber or lime.
Wine – I declined to have my own glass, but took a sip of Garth sometime, for the flavor.

How do I feel then? To be completely honest – Awesome! It’s great not to have a caffeine dip in the afternoon, I get soo much more done when I wake up and have not had anything to drink the night before, my stomach has never been so flat and instead of having snickers-cravings I long for banana and peanut butter.

These are the changes I intend to make after these  5 weeks –

Coffee – I do not need caffeine daily, but the days when I feel a little tired in the morning or have slept badly, it is ok to have a cup of coffee. The rest of the time decaf is enough, it tastes the same, so there will be no major difference and no more caffein addiction.

Dairy products – I intend to go back to eating yogurt, but will as always stick to almond milk instead of regular milk. However, I realised that I don’t really need to have cheese in my diet, so I will only indulge on the occasional times a cheese plate arrives at a party, and that’s enough for me.

Wheat – is something that I find it easy to avoid and my body does not like,  bread I will only eat at restaurants and if there are no alternative on photoshoots. Otherwise, I can manage very well with rice/corn/oat cakes.

Sugar – This is a tough nut. I definitely want to eat less sugar than before, but I can’t keep checking the ingredients on everything I eat. So if I avoid the obvious sugar, I think that’s enough. That is mainly candy, cookies, cake and soft drinks. I prefer to bake things without sugar I can munch on and try to eat a bit more fruit and berries instead.

Alcohol – 3 drinks are really my limit, and then it’s a late evening. Otherwise, it is enough with a glass of wine with dinner on the weekend, I rarely want to have the other, but the problem here at home is that we have to throw away a lot of old oxidised winee, so often we drink a bottle even though we really only want a glass each. The solution – we will buy a proper vacuum sealer.

For you guys who are doing a white February or health kick, how is it going for you? Please share in the comments how you feel and how you intend to continue!

Follow

Write a comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

18 kommentarer

  1. Finns det inte små flaskor ni kan köpa och dela på då? Min man gjorde det för att kunna dricka rödvin när jag var gravid (vilket jag inte är längre! Hurra för amarone)

    1. Hej Alex!

      Jo, jag har hittat ett par stycken, men tyvärr är det aldrig favoriterna. Och du Amaronen håller jag med om till 100% guds vin! Grattis till bebisen! <3
      kram
      Tess

  2. Bra jobbat, du har verkligen ryggrad!

    Samtidigt så känns det ändå att listan är en v ä l d i g t stor del av vardagen. Jag menar jag älskar verkligen min kaffekopp på morgnarna och skulle absolut inte vilja välja bort den. Sen tror jag iofs inte heller att kaffe är så onyttigt, i synnerhet om man dricker 1-2 koppar per dag. Kaffe har ju dessutom bra egenskaper också!
    Bröd. Älskar gott och färskt bröd, äter dock helst havre- och rågbröd men ändå.
    Socker. Absolut inte nyttigt men ack så gott för själen – en god efterrätt, några bitar choklad eller lösgodis på fredagkvällar är l i v e t 😀
    Alkohol. Älskar skumpa och gott vin samt en god drink ibland – dricker sällan men skulle aldrig välja bort dessa moments för det ger livet en guldkant.

    Så summamsummarum så är jag en livsnjutare av rang och vill inte leva ett liv utan fika, härliga middagar och mysiga kvällar – som ofta innebär godsaker i form av både mat och dryck 🙂 Men det är värt det tycker jag! I synnerhet om man annars mår bra och är pigg och frisk.

  3. Hej Tess!

    Forst och framst, superbra jobbat! Det ar alltid kul och inspirerande att titta in pa din blogg (ar bara valdigt dalig pa att kommentera).

    Jag har inte kort nagon halsokick i ar en, men borjade idag. Sjalv maste jag komma i form och ga ner ett par kilo samt bygga muskler. Da jag har ganska svar astma sa ar den extra viken jag bar pa verkligen inte bra, och jag maste helt enkelt bli starkare i mig sjalv. Sedan har jag ofta noll sjalvkontroll nar det kommer till nagot jag tycker ar gott, och det nar nagot jag aktivt vill ova bort. Sa idag har jag borjat pa Kyla Itsines program. Sjalva traningen (5 ganger per vecka) verkar superkul och ar varierande varje vecka. Och maten (hon ger en 14 dagars meal plan men det ar bara forslag, men man far en hel bundle dar hon pratar mer om vad man ska ata, och vad man ska undvika, portion control m.m) verkar inte vara nagot problem heller, sa jag tycker det har ska bli en superkul grej i tre manader, se hur langt jag kan ta mig! Det svaraste for mig blir alkoholen, och samma som for dig ar det inte pa grund av att jag ‘behover’ det, men jag tycker helt enkelt att vin ar himla gott. Och har i London, som du vet, traffas oftast kompisarna pa puben eller nagon bar. Det ar svart att fa alla att traffas pa fik for en kopp te 😉 Men nu kor jag!

  4. Jag tycker det är så svårt med mjölken. Jag konsumerar bara mjölk till te och kaffe men vill verkligen sluta med det, problemet är att jag inte har hittat ett bra alternativ. Tess du nämner almond milk men när jag läser innehållsförtäckningen får jag nästan hjärtinfarkt. 1.5 % mandel, resten är bara massa konstiga, ”processed” tillsatser. Känns inte alls bra! Tycker du verkligen det känns ok? Har gjort egen mandelmjölk, supergott, men det smakar inget vidare i kaffe!

    1. Det finns ju olika fabrikat, köp en ekologisk osötad bara så blir det bra 🙂

      1. Du har så rätt. Har varit trångsynt och bara tittat på alternativen i mataffärerna men när jag googlade unsweetened organic almond milk så upptäckte jag att min favorit online hälsoshop säljer en variant som ser mycket bättre ut innehållsmässigt! Kostar mer men det är det värt. Tack för tipset!

    2. Ett tips är att göra egen växtmjölk. Lätt och billigare!

  5. Vad roligt att läsa att resultatet blev så bra Tess! Jag skulle också gärna testa på en vit månad, men jag tycker det är så himla svårt att ha karaktär. Tex när man är ute med vänner och äter eller ska ta en kaffe hos någon och personen i fråga ställer fram fika. Jag vågar liksom inte tacka nej ( tänk om personen i fråga tycker att jag är otacksam eller otrevlig). Har du något tips hur man ska tackla de bitarna?

    Kram

    1. Om personen du fikar hos tar illa upp eller tycker att du är otacksam för att du försöker äta hälsosamt så säger det mer om henne än om dig… Jag äter inte t.ex. inte socker alls och det har hänt några enstaka gånger att personen som bjuder på fika eller middag har frågat varför. Jag har svarat kort och ärligt att jag har slutat äta socker. Aldrig har någon varit otrevlig mot mig. Hade hon varit det hade jag helt enkelt inte tackat ja nästa gång hon bjuder på fika! Däremot var det inte lika lätt när jag var yngre (18-25 år). Det kan vara en rätt typisk grej bland osäkra tjejer att lägga sig i andra tjejers matvanor och göra det till en jättestor grej att du t.ex. inte äter efterrätt. Tackar någon nej till efterrätt så är det väl inget med det, move on o prata om något annat som är intressant istället. Det kan bli så hetsigt. Hursomhelst så umgås jag inte med de tjejerna längre. Som sagt, om dina vänner ifrågasätter dina matval på ett otrevligt sätt så kanske det är dags att ifrågasätta dem som vänner…

      1. Ulrika

        Där håller jag verkligen inte med. Jag tycker verkligen det är oförskämt att tacka nej till allt möjligt, som din värd/vän har lagt tid och arbete i. Jag förstår att man tackar nej till vissa grejer, men att ge den nu moderna ursäkten ”Jag äter inte socker” eller att man försöker äta nyttigare, betyder också att du säger till din värd/vän att hen är onyttig och inte riktigt lever upp till den standard du sätter för dig själv. Det är lite som att resa till ett annat land men inte ta seden dit man kommer. Dvs som om folk var på semester i Sverige och totalvägrade att smaka typisk svensk mat eller lite fisförnämt sa att nej, det kan de helt enkelt inte äta för att deras personliga standard är högre än så. Oförskämt!! Om du nu vet att din vän t.ex bjuder på fika tycker jag man kan säga i förväg att om du vill baka något så har jag ett förslag på något t.ex sockerfritt vi kan baka ihop. Och nej, man behöver inte svara oförskämt eller dömande men man kan fortfarande ta illa upp.

  6. Jag är precis som Julia häröver! Livsnjutare av rang. Det betyder inte att jag smäller i mig kakor och choklad varje dag, men jag förstår inte poängen i att sluta med allt möjligt som man tycker om, bara för att det är mer hälsosamt! Vadå ska man leva fem år extra eller? Är det kul att leva till man blir 90 om man ska vara utan ett gott glas vin och hembakad tårta?? Det tycker inte jag. Sen tror jag (eller ja, vet… studerar civilingenjör i teknisk biomedicin), att det handlar mer om hela bilden; t.ex går du i trappor, tränar, har en aktiv vardag, sover tillräckligt och äter varierat; ja då lider du mindre risk för att drabbas av västerländska sjukdomar. Det behöver inte betyda att byta ut -allt- man tycker om mot en variant som vi idag anser är mer nyttig. Visst går vetenskapen framåt, men det är trots allt inte så länge sen man tyckte att alkohol, nikotin och kvicksilver var bra metoder för att bota sjukdomar!

    Kort och gott; jag förstår att du gör det, men skulle aldrig få för mig att leva så själv! Agree to disagree kan man kanske säga.

    1. Håller med, att leva eventuellt 2-3 år längre är inte värt det att jag alltid skulle tacka nej till kaffe, vinglas och efterrätter. Och tänk om jag blir påkörd när jag ännu är relativt ung och kry? Då har jag ju gjort en massa ‘uppoffringar’ i onödan 😉 Men som sagt alla får tycka olika!

  7. Hej Tess!

    Du känns väldigt sund och som att du har hittat balans i livet. Kan inte du skriva ett inlägg om hur du prioriterar och hittar balans? Jag har alltid haft svårt med det, är en allt- eller ingetmänniska och blir alltid bara sjuk i slutändan. Är student på heltid också och känns svårt att varva studier, pojkvän, träning, vänner utan att bli helt sönderstressad.

    Tack för en bra blogg!

  8. Det heter koffein på svenska 🙂 Och jag hade aldrig klarat mig utan kaffe 😉 men borde kanske testa.

  9. Jag har kört utan socker hela månaden.
    För en cola, energidryck samt fika, godis-junkie har det varit tortyr.
    Jag vet inte hur jag ska fortsätta nu, risken att jag trillar dit igen är överhängande. Har svårt att hitta en bra balans, är verkligen allt eller inget :/

  10. Ang. vinet frys in slattarna. Har inte testat dricka det efter frysning men går använda i såser, grytor, dressingar (vinägerform).

  11. Jag körde dry January och tyckte också att det var jobbigt till en början men kände direkt en förbättring i hälsa o framför allt plattare mage och mindre vatten i kroppen )en festkväll o jag är svullen i 3 dagar). Jag var mycket mer allert på jobbet, helgerna blev mycket mer produktiva och nu när vi haft en miljon event i February så känner jag att jag faktiskt vill försöka dra ned mitt drickande till 2 glas vin till middag en dag i veckan och köra nyktra utgångar varannan gång. Då jag feströker ibland blev det också en helt rökfri månad vilket var grädde på moset och jag det ledde till att jag nu inte rökt sen nyår!