Frukostmöte, Hårprepp & The White Company ss 16

white company spring summer tess montgomery  2The White company spring summer 16 tess montgomery 3white company spring summer tess montgomery 1

Hej Kompisar!

Det blev en lång men rolig och händelserik dag. Jag kom precis hem, har tvättat av mig sminket, bytt om till mjukisar och beställt sushi.

Jag började med frukost på underbart fina Berners tavern med två supertrevliga tjejer från H+K i Sverige. De var över för lite möten, så vi passade på att ses och prata blogg och PR. Det var jättemysigt att få snacka svenska, äta lyxig frukost och få en bra start på dagen. Berners tavern är hur fint som helst och frukosten var supergod, så absolut ett ställe jag rekommenderar.

Efter det fick jag snabbt springa förbi två castingar innan jag damp ner i stolen hos min frisör för hårprepp inför en plåtning jag har i morgon. Min frisör, FOUR London,  är så bra att jag oftast tillåts fixa mitt hår innan plåtningarna där, istället för att behöva ha olika frisörer varje gång. 3.5 timmar senare och en mycket gladare kalufs avslutade jag med The White Companys pressdag för vår och sommar. Inte för att jag fick inbjudan själv, utan för att jag ska göra en frilansartikel för en onlinetidning.

Det är helt galet vilken skillnad det är att vara bloggare i Sverige eller här, i England har vi typ noll värde och företag och PR företag fattar inte hur bloggandet funkar. Vilket är helt ok för mig, för jag ser till att ta kontakt med de företag jag gillar, men det är lite trist att aldrig bli inbjuden till pressevent och linkande.

Jag älskar förresten The White Company, det är lätt den engelska inredningsbutiken som jag köper mest saker från. Allting är vitt, stilrent, lätt att matcha och är lättsmält för en skandinav. Jag föll totalt för deras fina hängmatta i showroomet, månne jag möjligtvis övertala Garth att vi behöver en i trädgården? För er som gillar härliga doftljus, kashmirtröjor, vitt porslin, naturträ och fina små stilrena detaljer tycker jag att ni ska kika in nästa gång ni är i London, butikerna ligger spridda lite här och var.

Jag kom därifrån med en goodiebag bestående av en blombukett och ett doftljus, kunde det bli mer Tess?

Jag gav dem mitt kort och hoppas på att få fler inbjudningar från dem i fortsättningen (trots en person från deras PR team sa att de inte riktigt jobbar med bloggare utan att pappersreklam i lådor och paket som man får hemskickade funkade bättre för dem?! Som sagt, väldigt annorlunda)

I morgon plåtar jag en hårkampanj hela dagen, men jag har förprogrammerat ett inlägg och hoppas på att blogga lite live därifrån. Jag måste verkligen köpa en ny liten kamera…

Write a comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

5 kommentarer

  1. Men det kan väl ha att göra med att du bloggar på svenska och på en svensk sida?
    Brittiska företag får ju inte samma exponering av sina produkter/tjänster och du får inte lika mycket samarbeten med svenska av naturliga skäl då du inte kan springa på press event i sthlm.

    Sedan ser ”sociala medievärlden” annorlunda ut här. När bloggandet hade sin storhetstid i Sverige, typ 2008,2009 – håller jag med dig om att det inte syntes lika mycket här men nu har gränsen suddats ut lite. Men däremot är det ju vanligare med vloggar/youtubers/insta celebs här än i Sverige och vissa bloggare/youtubers får ju en hel del uppmärksamhet och samarbeten, tex, Lily Pebbles (min favorit UK) Viviannadoesmakeup, Fleur de force, Deliciously Ella och Zoella (men hon hade nog youtube innan blogg). Och sedan har ju vissa bloggare agenter, vilket jag inte tror är vanligt i Sverige och de kan på så sätt få fler samarbeten.

    Jag tror det i grund och botten handlar om att du har en fot i Sverige och en i UK?

    1. Hej Emma!

      Jag håller med dig till 100%, vloggar och instagram är verkligen större här än bloggar. Dock har jag bara halva min läsarskara i sverige. En stor del av den andra halvan är här. Dessutom är de flesta märken som jag menar stora och internationella, så de finns i båda länderna ändå. Jag menar, när Nelly.com hade lanseringsfest här så blev inte jag bjuden, men däremot mina bokare från agenturen… Ett annat exempel är Asos, eller varför inte REN? Märken som jag bloggar om ofta och gillar? Även halva mitt läsarantal är mycket mer än vad många av de online magasin som får inbjudningar till pressdagarna har. Jag har den största svenska bloggen i UK oavsett vilket språk jag skriver på (många använder även google translate). Det är inte så att jag vill någonting mer än att få en chans att blogga om kommande nyheter lite då och då. Inte en enda PR byrå här har frågat mig om mina läsarnummer… Jag tror inte att det handlar om att de exkluderar bloggare, mer att de inte förstår vad vi gör och hur många läsare vi faktiskt har. Nu blev det en liten uppsats här, men det är ett frustrerande ämne för mig. Kram Tess
      Ps. Jag fåe precis lika många inbjudningar och samarbetsförslag från Sverige som de andra bloggarna får. Jag kan bara inte gå på eventet och tackar nej till många samarbeten av intigritetsskäl.

  2. Jag håller inte med dig. Eftersom vissa bloggare baserade i London får erbjudanden så är det ju tydligt att de förstår värdet av dem.

    Det är ju inte din stl eller att läsare kan använda google translate som är ”problemet” utan snarare att du beter dig som en svensk bloggare i ett land där de gör saker på ett annat sätt.

    Jag unnar dig helt klart samarbeten och förstår att det är frustrerande men du säger ju själv att du har den största SVENSKA bloggen i UK, så min fråga till dig, vem är din målgrupp? Riktar du dig till svenskar i London, svenskar, eller britter?

    Varför ska jag som företag annonsera via dig?

    Att du får samarbetsförslag från Sverige tvivlar jag inte alls på men de får du ju för att du har svenska läsare, skriver på en svensk tidning och bloggar på svenska.

    Vad tror du skulle hända om du bloggade på tess.com , på engelska och gjorde vlogs regelbundet?

    Även om det är ett internationellt företag, som PR person vet jag ju inte om det har så stor genomslagskraft att du gör reklam för ASOS eftersom halva dina läsare är i Sverige. Det spelar ingen roll att de shippar dit, det är ju så mycklet enklare att kontakta en brittisk bloggare istället.

    Jag vet att jag låter hård men det känns som att du bestämt dig för att ”det funkar inte här” istället för att faktiskt ta reda på vad du behöver göra/varför det inte funkar.

    1. Hej Emma!

      För att klargöra så är det inte samarbeten jag är ute efter utan att få gå på pressdagarna. Det är en helt annan sak. Jag är nöjd med de samarbeten jag gör och vill inte göra fler utan att det påverkar bloggen negativt. Jag är ju trots allt till skillnad från många bloggare inte beroende av min blogginkomst. Integritet går först.
      När det kommer till Asos, Nelly och liknande så spelar det väl ingen roll varifrån folk köper kläderna? Ett köp är ett köp. Men som sagt var, de få bloggarna jag träffar här i UK har en tiondel av mina läsare och hamnar ändå som nominerad på Cosmopolitan blog awards och får pressdagsinbjudningar. Så jag är ganska säker på att många PR byråer och företag här bara har noll koll när det kommer till bloggvärlden.

      Tess

  3. Hej!
    Jag har precis borjat blogga har i London (pa engelska) sa den har lilla diskussionen var riktigt intressant. Jag haller nog med dig mest, Tess. Vloggers och instagrammers verkar fa mycket mer inbjudningar och samarbeten an bloggare, tyvarr. Har inte mott nagon icke-svensk som forstar sig pa bloggar och den varlden battre an just svenskar! Det ar ett riktigt svenskt (kanske skandinaviskt?) fenomen enligt mig.