Hälsa – Proteinbollar

protein balls

protein balls 3

protein balls 2

Jag håller på att göra mig av med mitt socker-sug som kom tillbaka med råge efter allt påskgodis och till min hjälp har jag bland annat dessa underbara proteinbollar.

De är perfekta på eftermiddagen som ett snabbt snacks eller efter middagen när chokladen annars skulle ha kommit fram. Hälsosamma och väldigt mättande för sin storlek, två stycken små bollar åt gången räcker gott och väl.

För att göra dessa behöver du:

12 dadlar
1-2 msk kakao (glömde visst det på bilden..)
1 näve nötter
1/2 näve frön
1-2 tsk kokosolja (funkar bra utan, men gör det extra mättande)
Proteinpulver efter behag, jag använde hampa protein och lägger i 1-2 matskedar.
1/2 espresso, eller efter smak. (Hjälper till att göra smeten mjuk och lätt att rulla)
Kokosflingor att rulla bollarna i

Lägg nötter och frön i en mixer och kör till de är smulor, lägg därefter i protein, kokosolja och kaffe, mixa igen. Lägg sist i dadlarna (glöm inte att ta ut kärnorna) och mixa till det blir en deg. Du kan ändra konsistensen med hjälp av kaffet och mer eller mindre proteinpulver. Trilla därefter till bollar och rulla i kokosflingorna. De passar perfekt att ha i kylen och de håller ett bra tag. Om du gillar sötare saker så kan du även ha i lite honung, gärna manuka. Experimentera gärna även med chia, spirulina och andra superfoods.

Dessa blir som en hälsosammare variant av barndomens chokladbollar och även Garth som hatar dadlar kan inte få nog.

Write a comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *