Hälsa – Kosttillskott

vitaminer 1vitaminer 2

Jag är uppvuxen med en mamma som tror mycket på kosttillskott och att ta vitaminer i pillerform och jag har alltid, även i vuxen ålder, ätit vitaminer

Jag vet att det finns mycket olika studier och idéer runt just vitaminpiller, men när man tittar på hur vår mat har utarmats över åren så är det faktiskt väldigt svårt att få i sig tillräckligt med vitaminer och mineraler bara genom kosten nuförtiden. Även om vi äter hur ekologiskt och grönt som helst så är det svårt att pricka allt helt enkelt. Därför tror jag på att ge kroppen lite hjälp i form av piller och superfoods.

Ingeting behöver gå till överdrift och det är viktigt att veta mängderna vi behöver per dag och hur mycket av det ämnet vårt kosttillskott innehåller (glöm inte multivitaminerna) det blir lite matte av det hela, men det är det bästa sättet att inte överdosera. Du kan göra mer skada än nytta om du äter fel doser!

För mig personligen så funkar vitamin D väldigt bra, speciellt på vintern. Eftersom vi inte får D genom solen på samma sätt under det mörka halvåret så är det lätt att jag känner mig lite låg annars. Men där märker jag verkligen en skillnad när jag tar tabletten varje dag och jag tror inte att det är placebo, för jag känner mig verkligen så mycket gladare och mer full av energi.

Jag tar även probiotika i pillerform, för magen skull. Det är samma snälla bakterier som redan finns i magfloran och som hjälper till med matsmältningen. Som modell är det nästan ett måste att ha koll på sin mage, speciellt de dagarna som man ska plåta underkläder. Jag vet precis vad jag kan och inte kan äta för att min mage inte ska bli svullen och snälla bakterier är alltid en bra hjälp på vägen.

Just nu tar jag en extra tablett som jag fick av Josefina (gulle hon var orolig för mig och min mage!) som heter Juice Plus. Den ska innehålla alla de vitaminerna och mineralerna som man får i sig via en grönsaksjuice. Jag har bara börjat med dem nu i veckan, så jag vet inte riktigt vad jag tycker ännu, men Josefina svär vid dem, så det ska bli kul att se om jag känner någon skillnad.

I övrigt tar jag gärna en hud, hår, naglar och ögonvitamin och just nu är det ”Beauty pearls” som finns här hemma. Jag äter en halv tesked Manuka honung varje dag och så dricker jag Aloe vera för hud, hår och mage.

Det kanske låter som mycket, men jag har fått in allting i min dagliga rutin. Mitt nästa inköp är att försöka hitta bra pulver att hälla i juicer och smoothies, problemet är att jag är lite för lat för att juica varje dag, även om jag verkligen borde. På så sätt är piller lite mindre komplicerat.

Vad tar ni, någonting som verkligen har funkat? En mirakeltablett, superfood eller kanske ett väldigt bra juice-pulver? Dela gärna i kommentarerna!

Write a comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

0 kommentarer

  1. Jag trodde understrykningarna var länkar, klickade som en tok, haha.
    Tar ingenting faktiskt, annat än echinagard när jag känner förkylning är på gång. Är inte uppvuxen med det heller så aldrig fått in vanan. Men jag känner nu när jag blivit äldre att det behövs något mer så ska kolla in dina tips.
    Förresten, har Josefina slutat blogga?

    1. Hej Emma! Vilken tur att jag kikade in på dessa kommentarer och såg din fråga.. 🙂 nej har inte slutat blogga, bara satt lösen på min blogg nu när jag söker jobb (vill inte dom ska läsa allt om mig) .. men bloggen är thatboston.com och lösen: green

      1. Men vad kul, tack! 🙂

  2. Jag äter vitamin b5 som sägs ge bättre hud. Jag äter 2 gram per dag, så det är en ganska stor dos men jag tycker faktiskt att det funkar! Tror inte det är placebo, utan märker hur hyn blir sämre när jag t ex nu senast var sjuk och inte tog dem ordentligt osv. Kan ju också vara så att min hy helt plötsligt bestämde sig för att sluta med tonårsaknen samtidigt som jag började med vitamin b5, men det låter inte så jättetroligt.
    Annars äter jag också vitamin d och har tidigare tagit multivitaminer.

  3. Tar kromtabletter vilket för mig varit lite av ett mirakelpiller. Från att praktiskt hällt i mig cola varje dag känner jag knappt någonsin något behov av det längre och då hade jag ändå kämpat ett tag tidigare med att dra ner på min cola konsumption utan större framgång, så riktigt nöjd! Om det är placebo eller inte har jag ingen aning om, men funkat riktigt bra för mig iaf. Tog med d-vitamin i vintras. Riktigt härlig blogg du har förövrigt!

  4. Kan du inte berätta lite mer om vilka livsmedel/vilken mat du är känslig mot?

    1. Alexandra Eriksson

      Ja det skulle jag också tycka vara intressant! Jag får lätt svullen mage, men har inte koll på av vilken mat, riktigt. Skulle vara kul att se om jag känner igen mig i det du (Tess) skriver!

      1. +1 här! Önskar också ett inlägg om magen. 🙂 Jag tränar bra och tror att jag äter bra (inte så mycket sötsaker iaf), men min mage är typ svullen jämt.. förutom på morgonen. :/ Har läst på nätet men det är en hel vetenskap och att ta reda på vad som är bra och inte bra mot en svullen mage är ju en vetenskap i sig. :l

  5. Äter d-vitamin 50 mg/dag (för att det är bra på vintern), B12-droppar (äter ej kött), folsyra (är gravid, viktigt att börja med det innan man blir gravid annars, tips!), zink&c-vitamin brustabletter och kallpressad vallmofröolja (hjälper mot knakande leder). Sedan från o till lite andra grejer/superfoods 🙂

  6. Alltså linfröolja inte vallmofröolja 😀

  7. Fast det är inte alls svårt att komma upp i rekommendationerna för vitaminer och mineraler 🙂 det är väldigt svårt att inte komma upp i dom om man äter en allsidig kost. Det som kan vara svårt för kvinnor är järn.
    Ekologiskt har ingen betydelse för innehållet.

    /Kostrådgivare

  8. Hej Tess. För min del är räddaren maca root tabletter (älskar!), magnedium puder (perfekt för oss som tränar mkt), probiotika tabletter för magen samt en tskd bio carb soda i vatten när jag detoxar varje dsg i 2 veckor! Håller med att även med en komplett diet så kan det vara så svårt o få i sig allt, speciellt med alla modikationer med maten, inte konstigt att de nu rekommenderar 7 frukt o grönsaker om dan.