Min Vikt

Här är jag runt 20 och fortfarande en ”pommes”.

Ni är flera som har undrat lite runt min vikt eftersom mitt BMI är ganska så lågt.

Jag håller med de tjejerna som påpekar i kommentarerna att BMI är ett otroligt dåligt och förlegat sätt att mäta hälsa och vikt på. BMI tittar bara på vikten och längden och tar inte hänsyn till någonting annat. Du kan vara bredaxlad med breda höfter, men vältränad och därför klassas som överviktig eller som jag ha ett väldigt petite skelett och väga väldigt lite, men vara hälsosam och fortfarnde bli klassad som underviktig. Jag vet inte varför jag bara väger 46 kg, men jag har str 24 i jeans runt höften och mina axlar är små, så jag tror helt enkelt att det är för att jag är väldigt nätt byggd.

Garth är ett bra exempel, när han spelade rugby på heltid med London Wasps vägde han 105 kg och hade ett BMI på 29, dvs grovt överviktig, trots att han är ganska så lång. MEN han var ett berg av muskler, inte fett och var inte alls ohälsosam på något sätt.

Det sättet jag föredrar att mäta min vikt i är fettprocent.

Som ni som har läst bloggen ett tag vet så tycker jag om att träna och känna mig stark och i form. Det är även någonting som jag behöver göra för jobbet, inte så mycket för utseendet skull egentligen, utan mer för att orka med långa tuffa dagar där jag kan bli ombedd att hoppa trampolin i 7 timmar (she-active) eller sparka och slå på en boxpåse i en hel dag (Avon) eller simma under vattnet om och om igen (cooler magazine) etc. Om jag inte är stark så skulle jag aldrig palla.

Så istället för att titta på vågen så ser jag till att en av pt:arna på gymmet mäter min fettprocent lite då och då. Jag har vägt 44-46 kg sedan jag var 18 år gammal, men mycket har hänt med min kropp under alla de åren, även om det inte direkt har märkts på vikten.

Jobb för Avon – Behind the scenes

När jag var 18 var jag en pommes frites, dvs jag var väldigt smal och hade i princip inga muskler, då låg min fettprocent på 23%, men jag vägde bara 44 kg. Jag var ung och dum och åt inte ordentligt och när jag väl åt så blev det mest skräp. Gymmet var ingenting jag tänkte på eftersom jag tidigare hade dansat både balett och haft egen häst i en herrans massa år så min ämnesomsättning gick fortfarande på högvarv.

MEN sen blev jag 25 och ämnesomsättningen började trappa ner lite, jag började känna mig trött och utan energi och min kropp sa ifrån. Jag kände inte att jag hängde med på samma sätt som innan och det var ett riktigt wake up call för mig. Så jag skaffade ett gymkort och började gå på gymmet för första gången i mitt liv och jag märkte fort att det blev skillnad, jag fick mycket mer energi och började äta mycket bättre. Jag var sugen på nyttigare saker och såg till att äta alla mina mål per dag.

I ungefär samma veva bröt jag upp med en pojkvän som jag hade varit tillsammans med länge och det gav mig väldigt mycket extra tid för mig själv och jag började gå på gymmet 5-6 dagar i veckan. Mest för att ha någonting vettigt att göra, det var ett gäng himla trevliga personer som jag kunde träna med och lite för att jag blev beroende av känslan av att ha tröttat ut kroppen ordentligt. Som lägst låg min fettprocent på 12 % då, jag åt helt ok, men kanske inte riktigt så mycket som jag borde och jag var väldigt deffad och smal som en sticka.

Här låg mitt fettprocent ganska lågt, men jag hade mycket mer muskler än tidigare. Ett bra tecken att jag är hälsosam är att jag får göra många omslag av sport- och hälsotidningar. De skulle aldrig använda någon som var för smal eller otränad, det går emot vad de står för.

Det var egentligen först när jag träffade Garth som jag fick en bra balans på träning och mat. Jag gick ner till 3 pass i veckan och han ser till att jag alltid äter ordentliga mål mat. Nu är jag faktiskt himla nöjd med hur min kropp känns och ser ut, mina energinivåer har aldrig varit bättre och just nu ligger jag på 16% kroppsfett och har stannat där. Jag har mycket muskler, lagom med fett och lever allmänt hälsosamt.

Det är viktigt att hålla en vettig nivå på sin fettprocent, speciellt för oss som vill ha barn om några år. Tjejer som bantar och tränar till de förlorar mensen (under 11% give or take) har mycket svårare att få barn än de som ligger på en mer hälsosam procent. Jag har själv aldrig legat så lågt, men jag har vänner som har och hela deras kroppar ballade ur när de gick ner för lågt. Det är verkligen inte värt det, hälsan går ALLTID först.

Så kan vi släppa BMI nu och försöka titta på helheten istället?


Write a comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

0 kommentarer

  1. SPOT ON !!!!

  2. Håller med! BMI och vikt är verkligen inte några regler och särskilt bmi bör man ta med en nypa salt. Jag själv mäter alltid omkrets för att se var jag ligger. Jag har tränat ganska hårt i 3 månader nu och märker enorm skillnad på min kropp – jag har "bara" gått ner 3 kg men jag har tappat 6-7 cm runt midjan t.ex. Jag tycker att du har en riktigt grym kropp som ser tränad och hälsosam ut och inte på något sätt ser du ut som en sticka. Måste vara grymt att kunna boka jobb för fitnesstidningar där annars bara fitnessmodeller får plats. Kör hårt!

  3. ja BMI funkar ju sådär, det handlar ju om vilken kroppssammansättning man har. jag tränar och tävlar i längdskidor och väger typ 60 kg och är 169 cm lång. normalviktig enligt BMI-skalan och muskler väger ju mer än fett! dock känns det ju ändå jättemärkligt att du väger typ 15 kg mindre än mig för jag är ju inte stor nånstans! :p som sagt, kroppssammansättning är en märklig grej 🙂

  4. Håller med, väger själv 45 så jag vet exakt hur det är. Man måste se till helheten och inte bara vikten, jag är inte underviktig utan bara väldigt petite 🙂

  5. Intressant hur olika man reagerar, jag tänkte bara på hur stark och vältränad Garth är när jag såg bilden, imponerande!

    1. Haha, jag med! Visade till och med bilden för min pojkvän och frågade om han kunde också göra så. Han började stamma att bilden var nog redigerad.

      Sen när han läste texten och såg att Tess vägde 46 menade han att det skulle "vem som helst klara" Typ yeah right.

      Men ville inte inte ta ifrån honom hans manliga bild av sig själv. Stor stark björn typ.

  6. Det är skillnad på hur olika folk ser ut när de väger runt 45 kg. Jag är nog lika lång som du, runt 165 cm, och under sena tonåren gick jag ner kanske 10 kg i vikt och vägde då 45 kg. Jag har alltid tränat lagsport och gruppträning, så med tanke på att jag fortfarande hade en del muskler kvar var nog min fettprocent väldigt låg. Mensen försvann, och jag såg nog allmänt utmärglad ut för jag blev skickad till skolsköterska och dietist.

    Vad jag vill säga är att du ser tack och lov inte på långa vägar ut som jag gjorde när jag vägde 45 kg (tror jag, det var över 10 år sen och man är ju aldrig medveten själv om hur liten man blir). Du ser mer ut att väga 50-52 kg, och det menar jag enbart positivt!! Du ser sund och slank ut, inte utmärglad, och därför är det svårt att förstå att du väger så lite som jag gjorde när den vikten såg helt annorlunda ut på mig till ungefär samma längd. Så stå på dig Tess!

  7. Till att börja med vill jag säga att du både ser och verkar hälsosam
    Min fråga är dock om du, som du skrev, har smala höfter, är du inte orolig inför den dagen du måste föda barn. Speciellt med Garth som är ganska stor liksom 🙂

    1. Hej Siri!
      Jo, väldigt…
      kram
      Tess

  8. Hej Tess!
    Jag hade ätstörningar under förra året o tappade enormt mkt vikt. Har blivit bättre nu o tränar o äter bra men känner att jag vill lägga på mig "mer fett" eller mer hull rättare sagt då jag hatar att man fortfarande kan se alla blodådror på mina armar osv. Nu bygger jag upp min kropp igen genom styrketräning med min egen kroppsvikt men vill ju ej bara bestå av muskler om du förstår hur jag menar (inte för att det är någon risk än) 🙂 Vet du hur man ska äta för att gå upp lite I fett (kan man saga så) jag vill fortfarande äta nyttigt!
    Hoppas du har en fin helg!
    Stor kram!

    1. Hej Ellen!

      Vad starkt av dig att komma ur dina ätstörningar! Jag skulle satsa på nyttiga fetter som avocado, nötter och nötsmör. Det är även värt att slänga in lite protein shakes under dagen, se bara till att välja en variant utan massor med kemikalier, eller varför inte hemp?. Ät var 4e timma och var inte rädd för kolhydrater, så länge det är långsamma kolhydrater.
      Det bör hjälpa dig att gå upp lite i vikt.
      kram
      Tess

  9. Öka sin fettprocent var det jag ville få fram! 🙂

  10. Hej Tess,

    kände mig nästan tvungen att skriva en kommentar till detta inlägget. Det gjorde mig så sjukt irriterad att läsa de kommentarer där tjejer ansåg dig för smal. Vad är det för typ av hälsoideal människor har? Jag följer din blogg sedan lång tid tillbaka och tycker du är hälsan själv. Du har jättefin kropp, den är tonad och ser hälsosam ut. Din hud och ditt hår ser friskt och glansigt ut.

    Ja du är smal/petite men man ser att du har det från start, och du tränar ju måttligt och äter väldigt nyttigt. Precis såsom man skall göra. Sedan att du inte äter godis eller framförallt sockret som finns i rätt mycket mat är bara bra, det tyder inte på någon snedvriden bild från din sida.

    Det tyder mer på att de tjejer som skrivit tidigare kommentarer har en snedvriden bild av vad som är nyttigt. Att väga 46kg är inte alls konstigt till din längd. Beror ju helt på muskelmassa och fettmassa. Folk stirrar sig blinda på vikt.

    Jag är 161 och väger nu 60 kg. Vill helst ner till 52 men samtidigt så tror jag att mina gympass har gett mig så mycket muskler att jag skulle se för smal ut vid 52. (tror jag :)) men då är frågan, är jag överviktig då enligt dom tjejerna?

    Får liksom krupp. Men tyckte ditt inlägg var klockrent. Förstår att man vill försvara sig och du förklarade det enkelt och bra. Hoppas bara inte du tar åt dig att du skulle vara för smal. Jag hade bytt kropp mot din alla dagar i veckan!

  11. linda oberg

    Jag ar 173cm lang, och jag vager just nu 63kg!
    VIlle egentligen bara saga att man kan tappa mensed vid betydligt hogre fettprocent an 11%. Just nu ar min fettprocent 14,4%, men jag har inte haft mens pa over ett ar …

  12. Tusen tack för svar! Det är så jag äter nu men antar att det tar ett tag innan det börjar synas…
    Kram