Dagens Hälsolektion

Jag har ledigt i dag och mellan att packa lådor och planera har jag även hunnit med att kolla runt på några av mina favorit-hälsosidor.

Jag är alltid på jakt efter kunskap inom hälsa och skönhet och jag har lärt mig extra mycket just i dag. Vad sägs om det här små kunskapsguldkornen;

  • Om du är bakis så är det mycket bättre att dricka kokosvatten än en sportdrink. Du får faktiskt i dig fler elektrolyter och mineraler och helt utan kemiska tillsatser. Tänk på det nästa gång ni är på gymmet eller körde lite för hårt i baren kvällen innan.
  • Kaffe är faktiskt inte så onyttigt. Så länge du bara dricker ett par koppar om dagen så får du i dig mer protein, kalcium, fosfor, potassium och kolin än om du bara dricker te. Mitt tips är att köra på båda, så får du massor med fina antioxidanter att mata kropen med!
  • Hoppa inte över gulan i ägget. Visst har det lite mer kolestrol än vitan, men den innehåller även mer protein, zink, fosfor, folate (B-vitamin), vitamin A + D och mineralen kolin. De vill du väl inte missa?
  • Vattenmelon och jordgubbar är lika näringsrika men på helt olika sätt. Vattenmelon med magnesium, potassium, vitamin A och antioxidanter. Jordgubbar har mer fibrer, järn, midre socker och massor med vitamin C. Ät mycket av båda!
  • Vild lax är mycket mindre i mättat fett och kalorier än odlad lax, som även har mindre av potassium, zink och är saltare. Det visste ni inte va?
  • Frysta bär är oftast lika nyttiga som färska bär, så fyll upp frysen!
  • Både broccoli och blomkål är fulla av nyttigheter, men om du måste välja en så är broccoli vinnaren med mycket mer calcium, vitamin C+A+K. Jag gillar båda!
  • Rött vin är väldigt mycket nyttigare än vitt vin som är fullt av socker och inte innehåller samma mängd av antioxidanter, järn, magnesium, fosfor och mycket mer. De innehåller däremot ungefär lika många kalorier. Så jag kan kalla mitt glas Malbec på fredagkvällen en hälsodrink… nästan.
  • Sötpotatis och vanlig potatis är båda lika nyttiga. Men på helt olika sätt. Sötpotatis har mer fiber, calcium, vitamin C+A, beta karoten, men också mer socker. Vanlig potatis vinner på halterna av fosfor, potassium, B3 och kolin. Så samma där, ät båda för att få allt!
  • Ingefära är nyttigare än kanel, men båda är bra när man detoxar och kompletterar varandra.
  • Grekisk yoghurt är mycket bättre för dig än low-fat yoghurt.  Mest för att low-fat ofta betyder high-sugar och har mycket mer kolhydrater och salt fast utan lika mycket protein.
  • Om man jämför mandelmjölk med soyamjölk så är båda bra, men mandeln kommer ut som vinnaren med mindre salt, mer vitamin E+D+A och även mer calcium. Försök att hitta båda osötade och det är även värt att läsa på om soyamjölk och hormonpåverkan.

Pust! Lång lektion det här, men väldigt intressant! Allt det här fick jag från den här sidan där de har jämfört ingredienser i olika produkter och gjort en faceoff mellan de vanligaste substituten. Intressant värre!

Write a comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

0 kommentarer

  1. Potassium heter Kalium på svenska.